Принципи ведення мережево-центричної війни (network-centric warfare)

У 2013 році на сайті студентських публікацій  Система+ були викладені одні з піонерських в Україні статей про особливості концепції Network Centric Warfare ("Мережево-центричні бойові дії" або неточно "Мережево-центрична війна") -  на основі Joint Vision 2020 ("Спільне Бачення 2020" та інших англомовних публікацій, які були опрацьовані раніше автором цієї статті. У Системі+ також активно обговорювалися на навчально-наукових семінарах особливості застосування цивільних додатків концепції Network Centric System (мережево-центричних систем управління) у цивільних системах управління, для прикладу для управління залізничним рухом. 

Не дивлячись на вказане, аналіз українських публікацій у цей час показує що тема Network Centric Warfare (Мережево-центричні бойові дії) до цього часу не зрозуміла багатьма особами. 
На українській сторінці Вікіпедії "Мережево-центрична війна" до цього часу розміщені дезінформуючі відомості з російської сторінки, де як завжди СРСР був "першим" (у даному випадку "маршал Огарков") у розвитку концепції,  проте як завжди реалізували це першими на практиці США :). Зазначимо, що якщо когось можна вважати першим у даній сфері в СРСР, то це Інститут кібернетики України під керівництвом геніального Глушкова В.М., ідеї якого знаходили значний супротив у Москві. Див. відомості на сторінці Army Business Intelligence + KMS.  Не дивлячись на вказану грубу помилку, на українській сторінці вікіпедії вже сформований у цілому вірний зміст про деякі особливості концепції, див. далі фрагмент з Вікіпедії.

Концепція мережево-центричної війни

Це концепція ведення бойових дій, що передбачає збільшення бойової потужності угруповання об'єднаних сил за рахунок утворення інформаційно-комутаційної мережі, що поєднує джерела інформації (розвідки), органи управління та засоби ураження (придушення), що забезпечує доведення до учасників операцій достовірної та повної інформації про обстановку практично в реальному масштабі часу. За рахунок цього досягається прискорення процесу управління силами та засобами, підвищення темпу операцій, ефективності ураження сил супротивника, живучості своїх військ та рівня самосинхронізації бойових дій. Самі ж «мережево-центричні» сили (у військовому сенсі)— це війська та зброя, здатні реалізувати концепцію мережево-центричної війни.
Вона спрямована на переведення інформаційних переваг, властивих окремим інформаційним технологіям в конкурентну перевагу за рахунок об'єднання в робустну (стійку) мережу інформаційно добре забезпечених, географічно роззосереджених сил. Ця мережа, поєднана з відмінними технологіями, організацією, процесів і людей, можливо дозволить нові форми організаційної поведінки.


Примітка: "робустна" у даному випадку означає, що система  продовжує функціонувати навіть при пошкодженні чи знищенні окремих підсистем. Прикладом робустної системи є легендарний робот з майбутнього "Термінатор", якого грав Арнольд Шварцнегер. 

Також аналіз публікацій виробників українського озброєння (Укроборонпром ін.) та публікацій експертів у соцмедіа показує, що до цієї тематики дуже мало уваги, не дивлячись на те, що реалізація концепції Network Centric Warfare на раціональному рівні у ЗС України має важливе значення для виведення їх на високий рівень виконання поставлених завдань по відбиттю нинішньої російської агресії і для виконання подальших завдань. 

Тому далі подаються важливі особливості Network Centric Warfare на основі публікації Принципи ведення мережево-центричної війни (network-centric warfare).

Теорія мережево-центричної війни містить у собі, серед іншого, чотири принципи:

  1. Сили, об’єднані надійними мережами, дають змогу покращеного обміну інформацією.
  2. Обмін інформацією підвищує її якість та загальну ситуативну поінформованість;
  3. Загальна ситуативна обізнаність забезпечує співробітництво і самосинхронізацію, підвищує стійкість і швидкість управління (командування) 
  4. Перелічені фактори, у свою чергу, різко підвищать ефективність місії.

Три найбільш відмінні властивості мережево-центричної війни у порівнянні з традиційною війною у нинішньому її розумінні виглядають так:


Перша відмінність мережево-центричної війни

- широка можливість використання географічно розподілених сил. Раніше через різного роду обмеження було необхідно, щоб підрозділи та елементи тилового забезпечення розташовувались в одному районі у безпосередній близькості до супротивника або до об’єкта, що обороняється. Нова концепція знімає ці обмеження. Так, для організації адресного тилового постачання — основи бойового застосування військ у маневреній війні армія США в Іраку використала нову інтегровану систему зв’язку і управління FBCB2 (Force XXI Battle Command Brigade and Below) та розподільчу інформаційну систему МТС (Army’s Movement Tracing System).


Система зв’язку та управління FBCB2 – Force XXI Battle Command Brigade and Below

У цій системі на основі радіовипромінюючих датчиків, стаціонарних та портативних сканерів, навігаційної супутникової системи GPS, бездротового доступу та тактичного Internet безперервно відстежувалися положення всіх наземних рухомих об’єктів (танків, бронетранспортерів, БМП, тощо) на всьому іракському театрі воєнних дій. Від екіпажів цих засобів органи тилу отримували запити на постачання пального, боєприпасів, запасних частин та інших видів забезпечення. Всього у цій системі було задіяно близько 4000 бортових комп’ютерів та 100 серверів, що працюють під Windows NT. Система МТС обійшлась армії США у 418 млн доларів, отриманих компаніями NSI Global inc та Comtech Mobile Datacom Corp. за постачання необхідного обладнання протягом трьох років.

Друга відмінність мережево-центричної війни  

- сили, які беруть у ній участь, високоінтелектуальні. Користуючись знаннями, отриманими від всеохоплюючого спостереження за бойовим простором та розширеного розуміння намірів командування, ці сили будуть спроможні до самосинхронізації діяльності, стануть ефективнішими при автономних діях.


Так, засоби 5-го армійського корпусу, що брали участь в операції «Шок і трепет» — основної ударної сили угруповання в Іраку, вже тоді були здатні самостійно відслідковувати до 1000 наземних цілей супротивника протягом години. Командири ескадрилій палубної авіації могли брати участь у плануванні вильотів своїх екіпажів разом з колегами з армійської авіації, користуючись спільною інформаційною системою, чого, наприклад, не було у 1991 р. Більш того, 80% бойових вильотів авіації, починаючи з операції в Афганістані, вже проводиться «всліпу», тобто коли в пам’яті бойових комп’ютерів немає цілей й інформація про них потрапляє від наземних частин безпосередньо з передової. Для цього американці розгорнули спеціальну систему бойового планування й управління авіацією на ТВД TBMCS (Theater Battle Management Core Systems).

Протягом операції в Іраку у 2003 році вони використовували нову розподілену інформаційну систему бойового керування FBCB2 (Force XXI Battle Command Brigade or Below), охоплюючи рівень «бригада-батальон-рота». Всі командири бойових підрозділів та передові артилерійські навідники для орієнтування на місцевості й передачі бойових донесень отримали у своє розпорядження штатні кишенькові комп’ютери (500Мгц) 4 Гбайт (Windows 95|NT) з міцним корпусом від фірми Talahassee Teknologies inc.

Третя відмінність мережево-центричної війни 
- це  наявність ефективних комунікацій між об’єктами у бойовому просторі. Це дає можливість географічно розподіленим об’єктам проводити спільні дії, а також динамічно розподіляти відповідальність та увесь обсяг роботи, щоб пристосуватися до ситуації. Саме тому більш ніж у сім разів порівняно з 1991 роком збільшилась сумарна смуга пропускання (до 3 Ггц) орендованих Пентагоном каналів супутникового зв’язку для передачі інформації.

Висновки. 

1. Правильний переклад Network Centric Warfare - не Мережево-центрична війна, а Мережево-центричні бойові дії.

2. Реалізація концепції локальних мережево-центричних бойових дій на локальному рівні є складним і великовартісним процесом, а реалізація мережево-центричної війни є супер складним і великовартісним процесом, новим етапом гонки озброєнь. 

3. Надзвичайно широке використання технології Мережево-центричної війни або Мережево-центричних бойових дій може привести до великої вразливості недостатньо захищених алгоритмічних, програмних і апаратних елементів мережево-центричної системи і до програшу у мережево-центричних бойових діях. Не випадково в СРСР розглядалися в основному лише форми виведення з ладу компонентів мережево-центричної системи противника, тому що економіка і наука СРСР не змогли ї реалізувати у ЗС СРСР і тим більше у ЗС РФ.

4. Підвищені аналітичні можливості Network Centric Warfare (мережевоцентричної війни) засновані на реалізації і використанні по суті Business Intelligence + KMS, де використовується BI другого і третього покоління BI 2.0 & BI 3.0 (BI Cloud Computing), що відповідає запропонованим у авторських роботах системам підтримки прийняття рішень на основі Business Intelligence другого і третього покоління - DSS/BI 2.0, DSS/BI 3.0 та експертним системам інтегрованим з Business Intelligence (ES/BI).5. 

5. У ЗС України доцільно реалізувати раціональний склад елементів мережево-центричних бойових дій. Для цього необхідно приймати вірні рішення щодо розробки необхідних функцій у новому озброєнні і наявності їх у тих засобах, які закуповуються. Розвиток іде у вірному напрямі.

6.Головним експертом в Україні у сфері реалізації Network Centric Warfare може бути член Наглядової Ради Укроборонпрому Ентоні Тетер - бувший директор DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, Агенції передових дослідницьких оборонних проектів США).

7. При реалізації різних складних систем управління з великою кількістю об`єктів управління та факторів впливу на них необхідно враховувати доцільність реалізації функцій  мережево-центричних систем. 
Варіант мобільної мережі звязку 

Коментарі