Перейти до основного вмісту

Акцент на кібербезпеці під час зустрічі співробітників РНБОУ і Сенату США, зауваження DSS BI group

Як повідомлено на сайті РНБО України, сфера кібербезпеки є одним з найважливіших пріоритетів діяльності РНБОУ. На цьому наголосив секретар РНБО України Олексій Данілов під час зустрічі з делегацією співробітників Сенату США.
Зустріч співробітників РНБОУ і Сенату США у РНБОУ


«У наступні п'ять-десять років кіберзброя стане номером один у світі, навіть ядерна зброя відійде на другий план», - сказав Олексій Данілов, додавши, що у глобалізованому світі, де війни все більше стають гібридними, захист інформації та пристроїв для роботи з нею є вкрай важливим, оскільки для кіберзлочинів не існує кордонів. 

Проте зазначимо, що лише ядерна зброя дозволяє знищити цілі населені пункти та країни фізично і тому власники ядерної зброї завжди будуть мати стратегічну перевагу в обороні і нападі над власниками будь-якої іншої нині відомої зброї.

У контексті кібербезпеки секретар РНБОУ повідомив про роботу над оновленою Стратегією кібербезпеки, і зазначив, що в Апараті РНБО України триває робота над розбудовою Національного координаційного центру кібербезпеки (НКЦК) відповідно до сучасних викликів, головним завданням якого визначено, зокрема, прогнозування і виявлення потенційних та реальних кіберзагроз, а також забезпечення РНБО України аналітичними матеріалами.

Зазначимо, що важливою концептуальною і програмною основою для формування аналітичних матеріалів  є концепція, технологія і засоби Business Intelligence+KMS (Business Analytics|Business Intelligence software), які можуть мати інші маркетингові назви.  Застосування hi-tech засобів аналітичної обробки даних потребує спеціальної структуризації інформації, починаючи з первинних ланок ії збору. Інакше велика кількість ETL-операцій знизить ефективність або заблокує можливість багатьох життєво важлих аналітичних операцій. Тому керувати роботами з автоматизації інформаційно-аналітичної роботи РНБОУ  можуть тільки ті, хто має відповідні знання і роботи у цій сфері, інакше роботи будуть неефективними, з перевитратою великих коштів. Досвід умовно ефективної автоматизації інформаційно-аналітичної роботи у банківській сфері, а також у сфері Social Media є недостатній, а також  навіть у деякій мірі шкідливий для автоматизації інформаційно-аналітичної роботи РНБОУ. Крім цього, на жаль, є спеціалісти у, т.ч. керівники у сфері автоматизованих систем обробки інформацї, які гальмували  у державній сфері України впровадження, дослідження і розвиток засобів Business Analytics/Business Intelligence software. Ці працівники можуть знову гальмувати чи викривляти розвиток hi-tech засобів аналізу інформації.

О. Данілов також підкреслив, що Президент України Володимир Зеленський приділяє багато уваги питанням кібербезпеки, і за підсумками засідання РНБО України 7 грудня 2019 ухвалено ряд рішень у сфері кібербезпеки.

Заступник Секретаря РНБО України Сергій Демедюк детально поінформував про завдання НКЦК, зазначивши, що у ньому працюватимуть потужні фахівці. За його словами, НКЦК буде взаємодіяти з аналогічними центрами країн-партнерів. С. Демедюк також наголосив на важливості удосконалення законодавчої бази, яка регламентує роботу суб'єктів кіберзахисту.

Своєю чергою, члени американської делегації зазначили, що Україна дає відсіч кібератакам. Співробітники Сенату США наголосили на підтримці України у Конгресі та Сенаті, свідченням чого, зокрема, є виділення 300 млн дол. військової допомоги, а також запровадження санкцій щодо російської енергетики.

Сторони наголосили, що кібератаки е «величезними викликами» для України і США, обмінялися досвідом їх попередження і локалізації, й акцентували на важливості і перспективності двосторонньої співпраці у сфері протидії кіберінцидентам.

Сторони обмінялися думками щодо безпекової ситуації в Україні та світі. Секретар РНБО України також повідомив про підсумки переговорів у Нормандському форматі та заходів, яких вжила Україна до підготовки саміту. Члени делегації високо оцінили кроки Президента України Володимира Зеленського, спрямовані на досягнення миру на Сході України, а також акцентували на його внеску у звільнення моряків і політв'язнів.

ЗАУВАЖЕННЯ DSS-BI group

США є №1 у світі у сфері автоматизації інформаційно-аналітичної й управлінської роботи у приватних і державних організаціях, що викликане насамперед високим ROI у цій сфері, забезпечує багато конкурентних  переваг США у сучасному світі. Дослідження DSS-BI group показали, що новаторські цілі і завдання в США достатньо грунтовно пророблені на системному рівні у всіх державних  й більшості приватних організацій, хоча відомі й недостатньо ефективні рішення з витратою мільярдів доларів. Особливості автоматизації інформаційно-аналітичної й управлінської роботи у США аналізувалися в авторських наукових і науково-навчальних роботах, а також у навчально-наукових роботах разом із студентами. Насамперед, у роботах  студентів ЖВІ НАУ і ЖВІ ДУТ під час вивчення відповідних навчальних дисциплін СППР/DSS, ТССА, АСУ спеціального призначення, Вебтехнології, а також Статистика, ін.  Деякі важливі результати не опубліковані, а існують у вигляді чорновиків. Причиною останнього є складність літературного перекладу публікацій по інформаційним hi-tech з технічної англійської мови на українську у рамках факультативної роботи у рамках вказаних навчальних дисциплін.

На жаль, у публікаціях РНБОУ, Міністерства цифрової трансформації України (Михайло Федоров Віце-прем’єр-міністр – Міністр цифрової трансформації України) та Міністра Кабінету міністрів  (Дмитро Дубілет) не видно, що вони мають вірне системне державне бачення стратегії  автоматизації інформаційно-управлінської роботи з елементами управління. Це й зрозуміло по їх спеціалізаціям (місця навчання, робота, отримані результати).  

Так, Михайло Федоров забезпечував просування Володимира Зеленського під час виборів і "95 кварталу" - у соцмережах  і т.п. 

У США широкий розголос отримали факти розголосу незаконного використання засобів Social Media Analytics/CRM та ймовірно й  чат-ботів у соцмережах компанією Cambridge Analytica Ltd

Очевидно, що ІТ-команда Володимира Зеленського та "95 кварталу" має значний досвід ефективного використання засобів Social Media Analytics/CRM та ймовірно й  чат-ботів у соцмережах. Це відноситься й до російської аудиторії, яка активно підтримувала "95 квартал" та Володимира Зеленського до виборів і під час них. Детальною інформацією володіють аналітики соцмереж, які працюють на "95 квартал" і на Володимира Зеленського. Використання цих засобів є не недоліком, а конкурентною hi-tech перевагою цієї команди. 

Проте, для ефективної автоматизації інформаційно-управлінської роботи у державі потрібні, насамперед, технології для забезпечення ділової аналітики й управлінської роботи. Інакше величезні кошти з держбюджету на "Україну у смартфоні" можуть бути витрачені виключно неефективно і бути ще одним способом (hi-tech) розкрадання державних грошей. Прикладом неефективної реалізації автоматизації є Центри обслуговування клієнтів щодо газопостачання та ін., де утворюються черги, що нагадують черги в СРСР за хлібом і горілкою. Бездушні чиновники часто лише поміняли форму і отримали красиві будівлі, кабінети і охорону. Це викликає глибоке обурення людей.


З іншого погляду, "Україна у смартфоні"  викличе збільшення різноманітних контролюючих підрозділів (кіберполіції, ін.), збільшить нові види Е-злочинів і т.п. Не факт, що буде збільшено ROI. Уже видно негативні соціальні наслідки, викликані скороченням великої кількості працівників зі сфери державного обслуговування, у т.ч. ІТ. 

Дмитро Дубілет як ІТ-директор Приватбанку, ймовірно, розуміється на технологіях для підтримки ділової аналітики
 у банківській сфері. Проте, Дмитро Дубілет як ІТ-директор Приватбанку, також можливо знав і підтримував на ІТ-рівні незаконні  банківські операції, завдячуючи яким могли бути ошукані мільйони українців, що послужило причиною націоналізації Приватбанку. 


Крім цього, власники банків, насамперед системи Приват-24, за допомогою розданих користувачам карточок знають про проплати користувачів узагальнено і деталізовано більше, ніж користувачі знають про себе.  Це створює ще одну загрозу Національній безпеці й обороні України і її громадянам, ставить під сумнів основи демократії. Громадянське суспільство у США добилося захисту прав громадян США у цій сфері. Проте в Україні про це не чути ні в РНБОУ, ні в "Мінцифрі", ні від Міністра КМУ Дмитра Дубілета. 


На власному досвіді ознайомився з прикладом незадовільної ІТ-роботи в Приватбанку під час ІТ-директорства Дмитра Дубілета. Так, на мій домашній телефон  багато років безпідставно телефонували працівники відділу кредитів Приватбанку, а потім найнятої ними польської колекторської компанії "Прімоколект". У свою чергу, служба безпеки Приватбанку, а пізніше Прімоколекту користувалася послугами звільненого за лихварство працівника міліції (П.І.Б.).  За їх словами, Приватбанк був ошуканий на велику суму кредиту Євгенієм Шауерманом, який за їх словами для отримання кредиту вніс до бази даних Приватбанку мою адресу і номер телефону як свої. Така помилка працівників приватбанку обурлива, адже власником житла з першого дня його здачі в експлуатацію був я, ніхто із сторонніх там не був прописаний, у т.ч. Євгеній Шауерман. Як могла бути допущена така груба помилка у Приватбанку, в його сховищі даних Data Warehouse, чому ця помилка не була виявлена на етапі отримання Євгенієм Шауерманом кредиту? Чому помилка повторювалася протягом багатьох років? Тільки після націоналізації Приватбанку невірне обдзвонювання припинилося. 

Очевидно, що повторення помилок такого типу за участю Дмитра Дубілета на більш високому, державному рівні може мати вкрай негативні наслідки для України й українців. 

З цих, та з інших причин я не довіряю Дмитру Дубілету та Михайлу Федорову як керівникам "цифровізації" України. Вони потребують публічного контролю та допомоги і можливо, не відповідають зайнятим посадам. 

Я не міг вказати подібний негатив про дану роботу за часів Президента Петра Порошенко. Тому що він був успішним бізнесменом міжнародного рівня у виробничій сфер і тому, ймовірно, знав особливості реалізації й використання hi-tech засобів ділової аналітики й управління на основі Data Warehouse/Business Intelligence/Business Analytics Software. На мій погляд, робота щодо переходу громадян на електронні платежі проводилася з помітними позитивними результатами. Знаю, що для аналізу роботи різнопартійних міністрів КМУ діяла жорства й ефективна система KPI (Key Performance Indicator). Проте, саме за часів минулої влади були з грубими помилками реалізовані центри автоматизованого обслуговування клієнтів, що викликало надвеликі черги до них із не здоровою морально-психологічною атмосферою. Ці помилки необхідно виправити.


Мені імпонує вірна на мій погляд логіка здорового глузду секретаря РНБОУ Олексія Данілова, проте у публікаціях на сайті РНБОУ та у виступах щодо сфери кібербезпеки не вистачає системності. Думаю, що це не дозволить системно вірно реалізувати відповідну стратегію "цифровізації". 
Мені подобається, що відбулася зустріч працівників РНБОУ із працівниками Сенату США, адже саме в США зродилися і розвиваються вірні у цій сфері інформаційно-аналітичні технології і практики, які відшліфовані з 1990-х років та після Терористичного акту проти США 11 вересня 2001 року.

Ще приклади. 




Необхідно зазначити, що перехід державних структур України до єдиних сховищ даних та відповідних засобів аналізу інформації Data Warehouse/Business Intelligence/Business Analytics й виконання управлінських функцій повинен був поступово здійснений після 1995 року. Адже тоді був сформований комплекс засобів Data Warehouse/Business Intelligence  для hi-tech зберігання даних і аналітики. З 2007 року необхідно було перейти на рівень Business Intelligence 2.0. Це дійсно мало привести до принципового зростання якості аналізу і до скорочення левої частини статистиків й ІТ-фахівців порівняно з радянської статистичною системою і комп`ютерною мережею, яка трансформована у Державну службу статистики України. Тому не зрозуміло, навіщо здійснювати тотальне скорочення працівників у 2019 році.


Деякі авторські роботи за тематикою кібербезпеки







Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Недоліки статей Вікіпедії, які варто подолати для підвищення довіри до неї (21.05.23 виправлена дезінформація хакера)

Часто вікі-статті пишуть "всі кому не лінь" під чудернадськими нікнеймами ("легендами прикриття"), а потім правлять також "всі кому не лінь", через який завгодно час. Досвідчені вікі-ігромани у Вікіпедії є авторами кількох сотень чи тисяч вікі-статей та авторами кількох десятків тисяч вікі-правок чужих статей (це не описка), див. ст. Вікіпедія - це "енциклопедія" без довіри?  (гіперпосилання виправлено 20.05.2023 р. після заміни хакером) Найчастіше доповнення вікі-статей здійснюють кластери вікі- ігроманів  з числа вікі-патрульних та вікі-адміністраторів Вікіпедії, які для самореклами і вікі-рейтингу намагаються "відмітися" у максимальній кількості вікі-статей, ін., див. для прикладу:   Вікіпедія: патрульні  (patroller), Вікіпедія: рейтинг .  Є випадки, коли кластери вікі-ігроманів редагували тексти і посилання у статтях більше ніж 8 років, проте жоден з них не помічав елементарні принципові семантичні помилки першого ...

OSINT (Розвідка відкритих джерел) в екосистемі зв`язаних термінів

OSINT - Open Sourse Intelligence Цей ескіз статті, за винятком інформації про "російсько-українську війну" (гібридну воєнну агресію РФ проти України з 2013 року) початково написаний як фрагмент повної статті про OSINT у січні 2019 року у зв`язку із тим, що раніше створена сторінка про OSINT у Вікіпедії базувалася на джерелах російського походження, хоча сам термін і технологія мають англомовне походження. Ймовірно, даний текст і  джерела у Вікіпедії буде змінено і викривлено,  як і по багатьом іншим інформаційним hi-tech.  Далі визначення OSINT, синтезоване на основі англомовних джерел і власних досліджень:  Розвідка відкритих джерел (англ. Open source intelligence, OSINT) — концепція,  методологія і  технологія   добування з відкритих джерел  військової, політичної, економічної та іншої безпекової інформації  і використання її  для підтримки прийняття рішень у сфері національної оборони і безпеки. Добування інформації здійсню...

Виключна економічна зона України - використання безпілотників згідно міжнародного права

Карта напрямків російської агресії у Чорному морі і у Азовському морі на фоні виключних (морських) економічних зон Виключна економічна зона (Exlusive Economic Zone) це морська зона (maritime zones), до 200 морських миль, де прибережна держава має суверенне право на використання природних ресурсів і ведення економічної діяльності - з гідно з Конвенцією ООН з морського права [1-6] .  Визначені також Територіальне море ( Territorial sea ), Прилегла зона ( Contiguous zone ), Міжнародні води ( International waters ) та континентальний шельф ( Continental shelf ) - див. схему нижче. Schematic map of maritime zones, Wiki. Якщо між узбережжями держав менше 400 морських миль, то межі ВЕЗ встановлюються як «серединна  лінія» -  у Чорному морі це  приблизно 84 морських милі (~140 км) від узбережжя України до Туреччини. Чорноморський флот ЗС РФ нахабно влаштовує військові морські навчання у ВЕЗ Туреччини, не кажучи про окуповані морські зони України і Грузії. Між Росією і Т...