Перейти до основного вмісту

Особливості Social Business Intelligence, Big Data Analytics, основні джерела "великих даних"

Social Business Intelligence (Social BI) стосується створення, публікації та обміну звітами та інформаційними панелями для підтримки прийняття рішень за допомогою hi-tech бізнес-аналітики (ділової аналітики) на основі інформації з Social Media (соціальні мережі, коментарі у веб-виданнях, ін.).

Social BI виник як відповідь на необхідність виявлення, аналізу і швидкого реагування (on-line або навіть real-time) на публікації, короткі коментарі  населення у соціальних медіа на актуальні теми для бізнесу, для державних структур, у сфері політики, ін.

Така потреба виникла орієнтовно з 2009 року у зв`язку із різким збільшенням впливу на населення (насамперед на клієнтів бізнесу) швидко зростаючих соціальних медіа, насамперед соцмереж. У теперішній час Social BI активно використовується і державними структурами та окремими політиками найбільш IT-розвинених країн  - для аналізу настроїв населення за різними темами у соцмережах. 

По суті кожна соцмережа - це велика база даних із чітко структурованими атрибутами кожного користувача і фото, відео, аудіо контентом. Доступ до цих баз даних дозволяє відносно легко проаналізувати різноманітні зв`язки за допомогою засобів Business Intelligence+ (OLAP, Data Mining (machine learning, ін.), Visual Mining, Dashboards, Scorecard, Text Mining (Opinion Mining, Sentiment Analysis), ін.) та здійснити цілеспрямовані впливи на обрані групи й окремих користувачів у високоавтоматизованому режимі за допомогою різних програмних агентів, у т.ч. чат-ботів, ін. Можливий також і високоавтоматизований фізичний вплив, див. NEO - Network Ergatic Organizm.  

Social BI стосовно аналізу Social Media є важливою частиною Big Data Analytics (аналітики «великих даних»), яку часто деякі кампанії чомусь спрощено називають просто Big Data, без приставки Analytics. Ймовірно, приставка Analytics  та особливо приставка Intelligence і навіть Data Mining насторожують людей щодо вмішування у їх персональні  дані. 

Див. також Big Data («Великі дані») – це що? Інформація із першоджерела

Приклади інформації, до якої застосовується Big Data Analytics у цивільній сфері і небезпеки:

1. Інформація про діяльність населення у мережах стільникового зв`язку (телефонія й інтернет) з безперервною геолокацією стільникових телефонів і планшетів. Є загроза національній безпеці України і українцям, наприклад, пов`язана з російським походженням двох найбільших операторів стільникового зв`язку в Україні KyivStar (BeeLine), Vodafon (MTS). Українська телекомунікаційна компанія №3 lifecell з 2015 року належить турецькому оператору Turkcell, не менше ніж 10% акцій якого належить російській компанії.   У 2017 році Ісмет Язиджи став Головним виконавчим директором (SEO) lifecell

У 2017 році у lifecell було створено систему масового оповіщення «ENS», — інструмент інформування визначеної бази отримувачів за допомогою голосових повідомлень, SMS та електронних листів. Система надає можливість корпоративним клієнтам lifecell одночасно інформувати велику кількість співробітників про існуючу або потенційну надзвичайну подію. У вересні 2017 року оператор передав «ENS» Департаменту кіберполіції Національної поліції України у безстрокове безоплатне користування. Такий  дарунок одночасно  створює очевидні загрози діяльності Національній поліції і Національній безпеці України. Загрозу посилює обов`язкова офіційна прив`язка номерів стільникових телефонів до прізвищ їх власників з реєстрацією технічних параметрів телефонів та планшетів.

2. Інформація про діяльність населення у платіжних системах банківських установ  на основі транзакцій списання й зарахування грошей на платіжні картки з геолокацією місць зняття коштів, купівлі товарів, ін. Для прикладу, платіжна система Приват-24 та інші дають повну електронну інформацію про кредитну історію користувачів, місця транзакцій купівлі, ін. Банки та мережі стільникового зв`язку стають новими електронно-юридичними центрами влади над населенням,  над спільнотами людей, над окремими людьми, над бізнесом, над політиками, ін. Це створює великі загрози безпеці як окремих українців так і національній безпеці України.

3. Інформація про діяльність населення у соцмережах (Facebook, Twitter, LinkedIn, Telegram,  ВКонтакте, Однокласники, ін.). Це створює загальновідомі загрози громадянам і Національній безпеці України. Тому  в Україні обґрунтовано відключені російські соцмережі, за винятком міжнародної соцмережі російського походження Telegram.  

4. Інформація про діяльність населення у стаціонарних мережах інтернет-провайдерів з безперервною геолокацією приєднаних стаціонарних ПЕОМ та прив`язаних wi-fi мереж.

5. Інформація про діяльність населення на основі інформації від засобів IoT (Internet of Things, «Інтернет речей»), що включають різноманітні датчики і відеокамери Smart House, Smart Town. Багато виробників відеокамер, насамперед китайського виробництва, стимулюють користувачів до запису інформації у їхню «хмару» (cloud computing outsorcing).

6. Інформація про діяльність населення від державних і приватних реєстраційно-аналітичних текстових, аудіо та відеосистем (call-центри обслуговування населення, стаціонарні відеокамери спостереження, відеокамери поліцейських, ін.). Для прикладу, встановлені факти порушень, коли недобросовісні патрульні Національної поліції у Житомирі незаконно розповсюджують відеозаписи зі  службових нагрудних відеореєстраторів у каналах Social Media (повідомлення від 13.04.2021 р., 14.03.2021 р., ін.).

Основними технологічними засобами обробки Big Data є засоби з комплексів Business Intelligence та Social Business Intelligence, які іноді спрощено або примітизовано називають data mining, machine kearning, advanced analytics, ін.

Додатково про Social Business Intelligence

Social Business Intelligence - нечітке поняття, як і значна частина інших дефініцій, поєднує Social Media Analytics & Business Intelligence (Content Analysis (контент-аналіз) на основі Text Mining (Opinion Mining ("розкопка думок"), Sentiment Analysis ("аналіз настроїв")), OLAP (OnLine Analytical Processing), Data Mining ("розкопка даних"), KPI (Key Performance Indicator (Ключові індикатори ефективності)), Dashboards (приладові панелі), Scorecard (узагальнені карти), ін.), базується також на технологіях Social Intelligence.  

Маємо право відзначити, що перший в Україні навчально-науковий семінар за тематикою Social Business Intelligence (Opinion Mining, Sentiment analysis, Social Media Analytics, Social CRM, Business Analytics and Business Intelligence, Big Data strategy) пройшов  23.10.2012 р. у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова. Організатори і спікери:  доцент кафедри АСУ Ігор Круковський та співзасновник і CEO компанії SemanticForce Всеволод Гаврилюк, а також Богдан Хомів, Андрій Дерень. Учасники семінару – студенти, курсанти, ад`юнкти (аспіранти), наукові співробітники, викладачі, інженери ЖВІ. 

Всеволод Гаврилюк у пошуці Google 2012
Засновник і CEO компанії SemanticForce Всеволод Гаврилюк у пошуку Google у 2012 році


Приклад застосування засобу Social Media Analytics компанії Alexa у 2012-2014 р.р. для аналізу відвідування сайту Національної бібліотеки України імені Вернадського.  

У наведеній копії екрану з аналізом пошукових слів у трафіку на сайт НБУВ видно, що з TOP-7  пошукових слів які приводять на сайт НБУВ, TOP-5 складають слова за тематикою Business Intelligence із статей Круковського І.А. та співавторів (decision support system-9.47%, dss bi 2.0 -9.12%, decision support system business intelligence 2.0 - 6.39%, dss-bi.com.ua - 2.78%, expert system olap data mining - 1.61%; всього - 29.28% ). 

Фото семінару за тематикою Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social CRM, Business Analytics & Business Intelligence, Big Data strategy) у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова: 


Відкриття семінару за тематикою  Social Business Intelligence (Opinion Mining, Sentiment analysis, Social Media Analytics, Social CRM, Business Analytics and Business Intelligence, Big Data strategy) 23.10.2012 р. у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова (організатори і спікери:  Ігор Круковський та Всеволод Гаврилюк, а також Андрій Дерень, Богдан Хомів)
Ігор Круковський, 23.10.2012 р. - відкриття навчально-наукового семінару за тематикою Social Business Intelligence (Social Media Analytics) у Житомирському військовому інституті імені С.П.Корольова

Всеволод Гаврилюк - cпівзасновник і SEO компанії Semanticforce - базова доповідь на семінарі за тематикою  Social Media Analytics (Social Media CRM) у ЖВІ імені С.П. Корольова


L
 Богдан Хомів, експерт у сфері Social Media Analytics (Text Mining) - доповнення до базової доповіді на семінарі за тематикою  Social Media Analytics (Social CRM) у ЖВІ імені С.П. Корольова


Андрій Дерень, розробник програмного забезпечення Social Media Analytics - доповнення до базової доповіді  на семінарі за тематикою  Social Media Analytics (Social CRM) у ЖВІ імені С.П. Корольова

Далі подані фото з семінару.
Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  за тематикою  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)


Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  за тематикою  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  за тематикою  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  за тематикою  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)


Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)



Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)

Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  за тематикою  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)


Учасники семінару у Житомирському військовому інституті імені С.П. Корольова  активно обговорюють тематику  Social Business Intelligence (Social Media Analytics, Social Media CRM)







Ігор Круковський, Всеволод Гаврилюк, Андрій Дерень, Богдан Хомів - організатори і спікери  першого в Україні навчально-наукового семінару за тематикою Social Business Intelligence.
ЖВІ імені С.П. Корольова Національного авіаційного університету, 23.10.2012 р.

Основні наукові публікації за результатами семінару:

  • Проблемні питання використання і розвитку засобів Social Media Analytics, їх інтеграції з Business Intelligence  та з елементами ГІС – на прикладі платформи SemanticForce / І.А. Круковський, В.Л. Гаврилюк, Б.А. Хомів // "IVСічневі ГІСи": Інтелектуальна оборона” (науково-практичний форум ) / Академія Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного: Львів, 22-24 січня 2013 р. - С. 42-45.
  • Ієрархічно-синергетичне об'єднання Social Media Analytics/Social CRM з Business Intelligence і з географічною інформаційною системою  / І.А. Круковський, Б.А. Хомів, В.Л. Гаврилюк // Вісник ЖДТУ. – 2013. – Вип. 1 (64). – С. 60-69.
  • Формалізація й уніфікація термінів та понять в області оцінювання опінії на основі стандарту якості програмних систем ISO 9126 / Б. А. Хомів, С. А. Лупенко, В.В. Яцишин, І. А. Круковський   // Проблеми створення, випробування, застосування та експлуатації складних інформаційних систем : збірник наукових праць. Вип. 8 / Житомирський військовий інститут імені С. П. Корольова Національного авіаційного університету. – Житомир : ЖВІ нау, 2013. – С. 173-185.
  • Круковський І.А. Проблемні питання розвитку засобів Social Media Analytics, їх інтеграції з Business Intelligence та з елементами Geographic Information System на прикладі платформи SemanticForce / Круковський І.А., Гаврилюк В.С., Хомів Б.А.  // Проблеми створення, розвитку та застосування високотехнологічних систем спеціального озброєння : ХХ Всеукр. наук.-практ. конф., Житомир, 28 лист. 2014 р. : тези доповідей. / – Житомир : ЖВІ ДУТ, 2014. – С 8-9.
  • Дослідження шляхів об’єднання для організацій Social Media, Social Media Analytics/Social CRM   / Круковський І.А.  // Проблеми створення, розвитку та застосування високотехнологічних систем спеціального озброєння : ХХ Всеукр. наук.-практ. конф., Житомир, 28 лист. 2014 р. : тези доповідей. / Житомир. військ. ін.-т – Житомир : ЖВІ ДУТ, 2014. – С. 16-17.
  • Круковський І.А. Про вивчення у ВНЗ системи аналізу даних на основі IDC`s Business Analytics Software Taxonomy. 2014. Система+. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://system.dss-bi.com.ua/
  • Про впровадження у навчальний процес питань вивчення сучасних технологій обробки інформації на основі IDC`s Business Analytics Software Taxonomy / Круковський І.А., Дзюба І.С.  // Модернізація українського суспільства в умовах євроінтеграції: [збірник наукових робіт] / за заг. ред. Т.В. Семенюк, С.М. Коляденко, Н.П. Павлик. — Житомир : Вид-во Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2016. – С. 122-126.

Додаткові авторські публікації:

Коментарі

Krukovsky каже…
У теперішній час замість терміну Business Intelligence (Business Intelligence+KMS) часто використовують термін Big Data, Big Data Analytics, Великі дані, Аналітика великих даних, Data Mining. При цьому, часто Big Data тлумачать примітивізовано, як числові дані лише з мереж стільникового зв`язку або соцмереж.

Популярні дописи з цього блогу

Недоліки статей Вікіпедії, які варто подолати для підвищення довіри до неї (21.05.23 виправлена дезінформація хакера)

Часто вікі-статті пишуть "всі кому не лінь" під чудернадськими нікнеймами ("легендами прикриття"), а потім правлять також "всі кому не лінь", через який завгодно час. Досвідчені вікі-ігромани у Вікіпедії є авторами кількох сотень чи тисяч вікі-статей та авторами кількох десятків тисяч вікі-правок чужих статей (це не описка), див. ст. Вікіпедія - це "енциклопедія" без довіри?  (гіперпосилання виправлено 20.05.2023 р. після заміни хакером) Найчастіше доповнення вікі-статей здійснюють кластери вікі- ігроманів  з числа вікі-патрульних та вікі-адміністраторів Вікіпедії, які для самореклами і вікі-рейтингу намагаються "відмітися" у максимальній кількості вікі-статей, ін., див. для прикладу:   Вікіпедія: патрульні  (patroller), Вікіпедія: рейтинг .  Є випадки, коли кластери вікі-ігроманів редагували тексти і посилання у статтях більше ніж 8 років, проте жоден з них не помічав елементарні принципові семантичні помилки першого

OSINT (Розвідка відкритих джерел) в екосистемі зв`язаних термінів

OSINT - Open Sourse Intelligence Цей ескіз статті, за винятком інформації про "російсько-українську війну" (гібридну воєнну агресію РФ проти України з 2013 року) початково написаний як фрагмент повної статті про OSINT у січні 2019 року у зв`язку із тим, що її попередній варіант у Вікіпедії базувався на джерелах російського походження, хоча сам термін і технологія мають англомовне походження. Ймовірно, даний текст і  джерела у Вікіпедії буде змінено і викривлено,  як і по багатьом іншим інформаційним hi-tech.  Визначення OSINT, синтезоване на основі англомовних джерел і власних досліджень:  Розвідка відкритих джерел (англ. Open source intelligence, OSINT) — концепція,  методологія і  технологія   добування з відкритих джерел  військової, політичної, економічної та іншої безпекової інформації  і використання її  для підтримки прийняття рішень у сфері національної оборони і безпеки. Добування інформації здійснюється без порушення законодавства. OSINT - це важлива неві

Концепція Ноосфери та мережеві ергатичні організми, мережево-центричні системи і війни, Інтернет речей (уточнено 06.12.19)

Ноосфе́ра (грец. νόος — «розум» і σφαῖρα — «сфера») — сфера розуму; сфера взаємодії суспільства та природи, у межах якої розумна людська діяльність стає визначальним фактором розвитку. У 1944 році сформований Зако́н Ноосфе́ри Верна́дського — положення про перетворення Біосфери, згідно з яким на сучасному рівні розвитку вона неминуче перетворюється в Ноосферу, тобто в сферу, де найважливішу роль в розвитку природи відіграє розум людини.  Як зазначив В.І. Вернадський відповідний термін було введено французьким математиком та філософом Е. Ле Руа разом з його другом Тейяром де Шарденом після їх детального знайомства з вченням Вернадського про біосферу під час його лекцій у Парижі в 1923 р. При цьому Ле Руа визначав ноосферу як сучасну стадію, що її геологічно переживає біосфера. Початок Ноосфери доцільно визначити з того часу, коли розумові дії людей досягли за силою впливу на геосферу і біосферу потужності «геологічної сили» - це явно сталося не пізніше ніж після побудови  Суець