Сергій Мільман, керівник сервісу YouControl (аналітична платформа для економічних розслідувань), пояснив у виданні AIN.UA, чому закриті реєстри у державному "Порталі відкритих даних" (data.gov.ua) — це погана ідея.
2 серпня вперше від початку повномасштабної війни відновив роботу Портал відкритих даних. Але, як виявилося, дані там далеко не всі.
Міністерство цифрової трансформації оприлюднило проєкт змін до Постанови № 835, щоб «узаконити» вилучення даних з відкритого доступу. Міністерство пропонує прибрати з публічного доступу суспільно важливу інформацію, зокрема історичну. До неї входить: фінзвітність компаній, декларації чиновників (!), дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, дані реєстру корупціонерів, відомості державного земельного кадастру та безліч іншої інформації. Значного занепокоєння викликає пропозиція надавати право розпорядникам самим вирішувати, що вони можуть публікувати або не публікувати: «допускається часткове та/або повне припинення надання доступу до оприлюднених наборів даних». Тобто перелік закритої інформації, на жаль, може збільшитись.
Сергій Мільман
На моє глибоке переконання, це велика помилка. Помилка, яка вже коштує Україні мільярди доларів. Сервіси, проєкти, ініціативи, цілі сфери залежні від публічних даних стали. Але навіть не це найстрашніше. Тривожить, що суспільство – сліпе. Всі ми живемо в темряві, не розуміємо, що відбувається навколо і не можемо адекватно діяти. Втрачаємо дорогоцінний час, деградуємо і помалу рухаємося в напрямку авторитарних країн. Ще до всього цього «граємо на руку» ворогу. І мені дуже прикро, що закриття публічних реєстрів уряд намагається приховати за добрими намірами, які називають «ризики для національної безпеки». Справжніми ризиками національній безпеці і є кроки влади в напрямку обмеження доступу до відкритих даних, які ми зараз, на жаль, спостерігаємо.
Далі без емоцій, лише факти і аргументи.
Наслідки закриття реєстрів
Реєстр декларацій
Без даних реєстру декларацій значно погіршиться рівень громадського контролю за діями влади. Адже зупиниться процес виявлення корупційних ризиків чиновників на підставі аналізу фактів про динаміку майнового стану декларантів. Замість системного аналізу проблем корупції ми повернемося до фрагментованих та вибіркових антикорупційних розслідувань. У свою чергу, послаблення громадського контролю і підзвітності влади може призвести до перевитрат бюджетних коштів та неефективного їх використання. А це особливо критично в умовах нинішнього рекордного дефіциту бюджету і викликаного ним «інфляційного навісу».
ЄДР
Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) – базовий реєстр для верифікації, аналізу та моніторингу правового статусу офіційно зареєстрованих компаній, без даних якого складно уявити нормальну роботу банків та інших фінансових посередників. Відсутність можливості для ідентифікації та перевірки компаній, їхніх керівників, засновників і кінцевих бенефіціарів створює низьку проблем при співпраці між контрагентами, посилює ризики фінансової системи України і генерує численні порушення вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу. Зокрема, в частині виявлення «російського сліду» в українському корпоративному секторі.
Реєстр корупціонерів
За словами заступниці державного секретаря США Вікторії Нуланд: «Корупція – це інструмент, який використовує Кремль, щоб підірвати Україну зсередини та підкупляти урядовців». З такою думкою погоджуються політики та аналітики провідних think tanks країн-союзників, від обсягів військової та фінансової підтримки яких залежать успіхи ЗСУ у боротьбі з агресором. Закриття реєстру корупціонерів можна порівнювати з цілеспрямованою диверсією, що віддалятиме Україну від перемоги, в тому числі з репутаційних причин. Адже питання громадського контролю в Україні хвилюють не лише західних політиків, а й кінцевих донорів міжнародної підтримки – платників податків і виборців у цих західних країнах.
Фінансова звітність компаній
Без офіційного оприлюднення фінансової звітності підприємств ми втрачаємо повноту інформації та гарантію її точності від держави. Стає неможливим створення прогресивних аналітичних продуктів для бізнесу та громадського сектору. Ідеться про цифрові інструменти експрес-оцінки фінансової стійкості компаній та якісні економічні дослідження для ефективної державної політики і прийняття зважених бізнес-рішень. Через закриття цих даних тисячі бізнесменів, громадських діячів, науковців та студентів не отримають необхідну їм актуальну, повну та системну інформацію про фінансове здоров’я українських компаній. Закриття фінансової інформації дуже негативно впливає на довіру між контрагентами, працівниками та роботодавцями, а також ускладнює процес пошуку можливостей при переорієнтації бізнес-моделей компаній в умовах війн на нові ринки. А це, в свою чергу, на макрорівні стримуватиме процеси економічного відновлення України.
Ліцензії
Відсутність даних про ліцензії може призвести до масових зловживань недобросовісними виробниками та надавачами послуг. Існували прецеденти монополізації ринків через маніпуляцію процесом видачі ліцензій, які можна було виявляти через відкриті реєстри. Закриття даних про ліцензії може бути виправданими хіба що в окремих сферах, пов’язаних із ВПК, або ж в рамках процесу дерегуляції та відміни законодавчих вимог до ліцензування.
Реєстр платників ПДВ
Реєстр критичний для нормального функціонування банків та фінансових посередників, а також інших суб’єктів господарювання з точки зору дотримання практик належної податкової обачності.
Відомості Державного земельного кадастру та Публічна кадастрова карта України
Відкриті дані земельного кадастру та публічна кадастрова карта – важливий елемент для ефективної реалізації земельної реформи. Інформація є критичною для банківського та аграрного секторів економіки. Внаслідок закриття цих даних суттєво збільшуються корупційні ризики на місцевому рівні, оскільки зникає можливість громадського контролю та публічного моніторингу за зміною прав власності. Ускладнюються можливості швидкої перевірки прав на земельні ділянки потенційним інвесторам. Посилюються ризики рейдерства.
Сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера» не був нормативно врегульований. Із змінами у Постанові 835 він, вірогідно зникне
Для перевірки надійності ділового партнера, зокрема, щодо сумлінності у сплаті податків, достатньо було скористатися електронним сервісом «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера» на головній сторінці вебпорталу ДПС. Тепер матимемо ризик того, що ініційована владою «культура відміни» матиме наслідком його зникнення. Якщо це відбудеться збільшаться ризики співпраці з ненадійними партнерами, проведення податкових перевірок і застосування податкових санкцій. Замовники-організатори публічних торгів не зможуть перевірити інформацію, надану учасниками.
Інформація про стан довкілля
З початку повномасштабного вторгнення було закрито низку реєстрів, що стосуються екології та стану довкілля. Це значно ускладнило доступ до даних про якість повітря, води, рівень радіаційного забруднення. А в умовах війни, за наявності ризиків застосування тактичної ядерної зброї та інформації про захоплення АЕС, ці дані є критично важливими для суспільства. Думаю, немає потреби тут детально роз’яснювати наслідки, враховуючи досвід з Чорнобильською трагедією.
І це аналіз лише незначної частини того, до чого посадовці або вже закрили доступ, або пропонують це зробити найближчим часом. Всього пропонується прибрати 140 наборів даних. Хоча треба не закривати, а негайно вибачитися перед суспільством за емоційне необдумане рішення і відкрити публічні реєстри.
20 серпня спливає дедлайн по поданню зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту постанови Кабміну. Тож, якщо ви поділяєте принципи підзвітності, прозорості, антикорупційної політики, а також вболіваєте за якнайшвидшу перемогу та відбудову України встигніть висловити свою позицію (YouControl це вже зробив). Писати пропонується сюди – opendata@thedigital.gov.ua.
На наш погляд, закриття реєстрів у державному "Порталі відкритих даних" (data.gov.ua) по суті приведе до різкого зниження можливостей роботи аналітичних платформ для економічних розслідувань, до захисту корупціонерів - це неприпустимо.
Чи врахує ці зауваження Міністерство цифрової трансформації і його міністр Федоров, чи справді він витрачає величезні державні кошти на покращання України?
Коментарі