У 2021 році Gartner прогнозувала, що до 2023 р. половині директорів з цифрової трансформації (Chief Digital Transformation Officer, CDTO) доведеться для успішного виконання своєї роботи опанувати навички, які мають директори даних (Chief Data Officer, CDO). Примітка: на мій погляд, цифрову трансформацію у сучасному вигляді необхідно було зробити ще до 2021 року, нами пропонувалося для підсистеми ЗС України з 2006 року, проте тоді у керівників держави (президенти, Ради, кабміни) не було коштів для цифрової трансформації (діджиталізації) підсистем РНБОУ.
Цифровізація бізнесу і державних організацій поряд з використанням даних та аналітичних активів чинить додатковий тиск на CDTO, які несуть відповідальність за «підбурювання» до інновацій та їх підтримку, тоді як відповідальність CDO лежить у площині підвищення економічних показників (ROI) та інших показників ефективності за рахунок hi-tech обліку, пошуку і аналізу даних для підтримки рішень CEO.
Незважаючи на вирішальне значення для успіху бізнесу, CDTO та CDO входять до штату далеко не всіх компаній. Згідно з дослідженням Gartner «2021 Board of Directors Survey», у майбутньому організації не зможуть досягти успіху без належного розвитку в галузі даних та аналітики. 78% респондентів вважають, що після закінчення пандемії коронавірусу аналітика (Business Intelligence) стане головною технологією, що трансформує бізнес.
Актуальність цифрової трансформації зросла з початком пандемії, що спровокувала зростання попиту дані та аналітику. «Директори з цифровізації та даних відіграють ключову роль у прискоренні формування цифрового бізнесу та створенні організації, роботу якої побудовано на даних, — каже заслужений віце-президент з досліджень Gartner Майк Роллінгс. — Деякі організації не можуть дозволити собі розкіш мати обох спеціалістів, але відсутність уваги керівництва до одного із цих важливих напрямів може підірвати інше. Їхній успіх взаємопов'язаний — цифровий бізнес не може існувати без даних та аналітики». Зазначимо, що це також стосується оборони і безпеки України, обслуговування населення державними і приватними сервісами.
Хоча CDTO є ініціаторами змін, що дозволяє трактувати їх роль як тимчасову, виконання функцій, зазвичай покладених на CDO, може зробити її постійною. І навпаки, відповідальність за цифрові ініціативи в організаціях, де немає CDTO, повинні брати на себе CDO. Дослідження також показало, що вміння керувати цифровою трансформацією — це важлива навичка, яку повинен мати CDO, що ще більше розширює роль даних та аналітики.
«Настав час відмовитися від загальноприйнятої думки про те, що дані та аналітика лише відповідають на потреби бізнесу, а не виступають як каталізатор. Їх також можна назвати корпоративними компетенціями, що широко практикуються, а не сервісами підтримки, що надають можливості для цільової аудиторії. CDO або досягне успіху, забезпечивши трансформацію бізнесу, або зазнає невдачі, надмірно зосередившись на тактичних проблемах і проблемах, пов'язаних з реагуванням на небездоганну роботу цифрових проектів», — сказав Роллінгс.
Для України це особливо важливо в умовах оборони від російської війни і підготовки до післявоєнного відновлення, вступу до Євросоюзу і НАТО. Адже Україна виступає полігоном для цифровізації всіх сфер. Цифровізація держави повинна витримувати і воєнний час. Міністр цифровізації України Михайло Федоров має потужний досвід цифрової трансформації як: до приходу до влади у команді Володимира Зеленського (насамперед Social Media Analytics (?)); перед війною (система "Дія", ін.); під час війни зі знищенням ІТ-інфраструктури. Очевидно, що відновлення і підтримка технологій у сфері CDTO і CDO повинні відбуватися спільно з партнерами по антивоєнній коаліції і найбільші успіхи тут мають США - "не варто придумувати велосипед". Досвід показує, що навіть в існуючих технологіях автоматизації аналітики є величезний простір для удосконалення, реінжинірингу, адаптації. Для цього необхідні зацікавлені керівники, ІТ-працівники, вчені, викладачі,
Радує, що в Україні в обласних адміністраціях введені посади, аналогічні "директор з цифровізації" (CDTO). У Житомирській ОВА - це Костянтин Вікторович Лопушанський. У Житомирській міській адміністрації з цим складніше, тому впровадження Big Data lifecell (Kyivstar, MTC), навіть безкоштовне викликає жорсткий спротив. Причини цього очевидні і вони виходять за декларовані рамки деяких провідних чиновників і депутатів.
Чи опанує половина директорів з цифровізації (CDTO) навички "директорів даних" (CDO)? Пропозиції зроблені, діалог почався. Проте, реалізація пропозицій щодо big data analytics повинна не починатися, а бути вже реалізованою і використовуватися у звичному режимі. "Дія" у теперішньому вигляді - це діючий прототип Web інформаційно-довідкової системи початкового рівня, її аналітичними функціями можуть користуватися лише її керівники найвищого рівня або ті, хто "хакнув" систему під час хаосу війни (?). Чи потрібен тотальний контроль за громадянами за допомогою систем типу "Дія"?
Коментарі