Business Intelligence (BI) — це термін-метафора, який не має дослівного тлумачення і позначає ієрархічно-синергетичний комплекс автоматизованих засобів нетривіального аналізу первинних даних і візуалізації його результатів для підтримки рішень (Decision Support). Business Intelligence не замінює, а розвиває й доповнює традиційні засоби аналізу, які були відомі до 1990-х років. Business Intelligence також не замінює висококваліфікованих і досвідчених аналітиків, а доповнює й підсилює їх можливості, інсайти, удосконалює їх аналітичне мислення – тому що реалізований на основі типових ідеалізованих алгоритмів мислення аналітиків. Засоби Business Intelligence забезпечують швидке добування потенційно корисних нетривіальних знань з первинних даних і їх візуалізацію для прийняття більш корисних рішень, які недоступні без цього аналітичним робочим групам будь-якого розміру, інтелектуальної потужності і досвіду.
Синергетичність у даному контексті означає, що автономні складові комплексу можуть використовуватися окремо чи спільно, у різній ієрархічній підпорядкованості, а їх спільне застосування дає новий ефект, який перевищує просту суму окремих складових.
Ієрархічність у даному контексті означає, що часткові засоби Business Intelligence повинні розроблятися вендорами і реалізуватися у клієнтів з урахуванням необхідності їх об`єднання їх функцій для аналізу на основі однакової структури інформації – на програмному й інформаційному рівнях.
Кожен окремо взятий підхід має суттєві недоліки: синергія нестійка і недостатньо сумісна, а ієрархія заорганізована і консервативна. Об`єднання синергетичності й ієрархічності дозволяє усунути недоліки окремих методів. Зрозумілим прикладом цього є відновлення та розвиток ЗС України за рахунок державного управління (ієрархія) і волонтерської допомоги (синергія).
Найбільш адекватно можна зрозуміти місце Business Intelligence серед інших засобів шляхом вивчення показаної у цій публікації IDC Business Analytics Taxonomy, яка включає засоби Business Intelligence і визнана всіма світовими вендорами платформ Business Intelligence.
Business Intelligence у загальному сенсі з 2008 року об’єднує такі автономні технології:
– технології реляційних (у справжній час і не реляційних баз даних —NoSQL) баз даних,
– найбільш зрілі технології Artificial Intelligence,
– передові технології традиційної статистики,
– передові технології візуалізації результатів аналізу,
- ін.
Business Intelligence у більш вузькому сенсі об’єднує такі автономні й частково атономні засоби:
– засоби ETL (Extract, Transform, Load) – вилучення, трансформації і завантаження інформації до Business Intelligence і між підсистемами,
– спеціальні статистичні засоби,
– засоби для нерегламентованих запитів (ad hoc query),
– засоби швидкого багатовимірного аналізу OLAP,
– спеціальні засоби “розкопки даних” Data Mining і Visual Mining,
– спеціальні засоби візуалізації (Dashboards, Scorecard),
– елементи експертних систем,
– спеціальні засоби “розкопки текстів” Text Mining у теперішній час,
– ін.
Найбільш корисні результати BI-засоби дають за результатами аналізу інформації у сховищах даних (Data Warehouse), проте можуть принести корисний ефект і у кіосках даних (Data Marts), навіть на 100 наборах даних і менше.
Прочитання визначень Business Intelligence, у тому числі визначень програмами AI (Artificial Intelligence) показує, що у багатьох випадках є нерозуміння суті цієї узагальненої концепції, технології, програмних засобів і аналітичних алгоритмів обробки первинної інформації, у тому числі Big Data ("великих даних") для підтримки рішень у всіх сферах людської діяльності.
Так, у чемному обміні інформацією про сутність Business Intelligence біля півроку назад чат-бот Google на українській мові визнав неповноту і неточність своїх знань про Business Intelligence. При цьому зазначимо, що люди також помиляються, проте на відміну від ChatGPT, значно рідше признають свої помилки. Також зазначимо, що всі чат-боти AI у теперішній час знаходяться у стадії свого швидкого навчання з великою кількістю "вчителів" і рівень Intelligence (свідомості) і intellect (інтелекту) часто знаходиться на рівні "чемного школяра 8-го класу" з супер пам`яттю і величезною базою первинних даних і результатів їх обробки.
Далі подаю актуальну інформацію про Business Intelligence, яка була опублікована у статті "Business Intelligence (BI) – це що?" на сайті "Нотатки про Business Intelligence" у навчально-науковому комплексі веб-лабораторій SiteLabs DSS-BI.
Найбільш ефективні засоби Business Intelligence (OLAP, Data Mining, Visual Mining, Image Mining, Video Mining, Web Mining та елементи Text Mining (Sentiment Analysis, Opinion Mining, ін.) потребують потужних апаратно-програмних засобів; частина цих засобів доступна з 1990-х років, а інші — з другого десятиліття 20-го століття.
Термін Business Intelligence запропонував у 1989 році Hovard Dresner (Говард Дрезнер), який пізніше був прийнятий на роботу у консалтингову компанію Gartner (Гартнер) і працював там віце-директором з Business Intelligence на протязі більше 10-ти років.
Термін Business Intelligence закріпили і розвивають в умовах термінологічної конкуренції з подачі Govard Drezner (Говард Дрезнер) консалтингові компанії Gartner (Гартнер), International Data Corporation (IDC), Forrester (Форрестер), постачальники програмних платформ для Business Intelligence, ІТ-працівники й аналітичні працівники в узагальненій сфері Business Intelligence & Business Analytics & Knowledge Discovery & Data Mining.
Узагальнену і часткову термінологію у сфері Business Intelligence також визначили в основному з кінця 1980-х років до середини 1990-х років такі вчені-практики: Edgar Frank Codd (Едгар Кодд) – OLAP; Gregory Piatetsky-Shapiro (Григорій Пятецький-Шапіро) та Усама Файад (Usama M. Fayyad) – Knowledge Discovery and Data Mining (KDD) у рамках AAI та пізніше в ACM SIG KDDD; Bill Inmon (Білл Інмон) і Ralph Kimball (Ральф Кімбалл) – Data Warehouse (сховища даних); інші вчені.
Ось приклад IDC Business Analytics Taxonomy 2013 з її авторським перекладом. Видно, що по версії провідної світової консалтингової компанії IDC (International Data Corporation), Business Intelligence є розділом №2 у Business Analytics Taxonomy а Data Warehouse розміщене окремо і над ним надбудовані Business Intelligence та інші аналітичні додатки.
У 2017 році консалтингова компанія IDC у своїй таксономії Big Data and Analytics Software Market включила розширений розділ Business Intelligence and Analytics Tools and Platform.
Business Intelligence включено у таксономію Big Data and Analytics Software Market від компанії IDC у 2017 році. |
На ринок світових консалтингових послуг активно виходять інші консалтингові, маркетингові компанії, для прикладу, індійсько-американська компанія Grand View Research, у тому числі з розширеними звітами щодо Social Business Intelligence, див. публікацію: Social Business Intelligence Market Size, Share & Trend Analysis Report By Component (Solution, Services), By Business Function (Sales and Marketing, Customer Service/Support, Operations, Finance), By End Use, By Region, And Segment Forecast, 2025 - 2033. Ми з SemanticForce у 2013 році у спільних наукових статтях використовували, ймовірно, більш точний і зрозумілий термін Social Media DSS BI (Social Media Decision Support System/Business Intelligence - системи підтримки рішень на основі Business Intelligence на підґрунті інформації з соціальних медіа.
ВИСНОВКИ
Щодо визначення Business Analytics, Business Intelligence та DSS BI у частковій підсистемі у 2008 році для внутрішнього використання запропоновано і прийнято визначати їх на основі таксономій провідних консалтингових компаній IDC, Gartner, Forrester з урахуванням їх обговорень провідними вендорами Business Intelligence (Microsoft, Qlik, SAP, Panorama Software, ін.), а також провідними вченими і практиками застосування засобів Business Intelligence у різних сферах діяльності. Час показав, що все це було зроблено вірно, що підтверджували представники Замовників науково-практичної продукції, провідні спеціалісти України у сфері Business Intelligence та аналізу даних, студенти. Це також було реалізовано у навчальних програмах по навчальним дисциплінам, що стосувалися вивчення СППР (DSS), АСУ, Веб-технологій, Теорії систем і системного аналізу.
У 2007 році були подані пропозиції про введення розширеного курсу логіки під час вивчення філософії курсантами і студентами ЖВІ НАУ і наданий початковий текст. На жаль, раніше випускники технічних спеціальностей не вивчали основні і удосконалені умовиводи логіки та інші дефініції логіки як науки, які є однією з важливих основ алгоритмів DSS, Business Intelligence, Business Analytics та прийняття рішень навіть без засобів автоматизації. До цього розділ про удосконалені умовиводи логіки увійшов у Інструкцію користувача "АІСА" (АС ПІАР КІАЦ, ~ 15 сторінок), яка була початковою версією DSS BI 2.0 і на основі якої були розроблені Expert System BI, Social Media DSS BI, GIS DSS BI (Spatial DSS BI), Web site DSS BI, Web Hosting DSS BI, ets.
Коментарі