Інформація про відвідувачів сайтів і задачі її збору

На будь-якому професійному сайті, у тому числі на сайтах-соцмережах, з відома відвідувачів чи без попередження може автоматично збиратися певна інформація про них. 

Кількість типів інформації, яка збирається може у значній мірі відрізнятися. Розробник і адміністратор сайту і хостингу може зібрати максимум інформації. Власник-редактор сайту можуть навіть і не знати про це. 

Необхідно підкреслити, що аналітичні засоби для користувачів Google та Microsoft згідно своєї політики не дають можливості встановити особу відвідувача по IP-адресі.  Проте, вони дають можливість призначити відвідувачам певні  умовні номери і з маркетинговими цілями спостерігати за певними діями таких відвідувачів на сайті. Крім цього, вони можуть видати доступну їм ідентифікуючу інформацію про користувачів  згідно обгрунтованих запитів правоохоронних органів. Ймовірно, коло цих користувачів можна визначити з числа авторів забороненого контенту та які порушують законодавство країн, де діють пошукові веб-системи.   

Орієнтовно у 99,99% випадків інформація про відвідувачів збирається не із зловмисною метою, а для того щоб: 1) створювати контент і послуги, які найбільш цікаві відвідувачам сайтів; 2) покращити взаємодію з користувачами, забезпечити їх толерантною рекламою й отримати за це винагороду від рекламодавців, що мотивує на створення нового контенту і послуг на сайті; 3) підвищити рівень безпеки сайтів, виявити зловмисників.    

Фрагмент статистики відвідування блогу за тиждень по браузерам й операційним системам


До числа основних параметрів, які можуть збиратися при відвідуванні сайту можна віднести наступні.

  • Тип Вашого браузера, операційна система.
  • Інші унікальні ідентифікатори, включаючи тип комп`ютера, роздільна здатність монітора  та ідентифікаційні номери мобільного пристрою.
  • Ваша IP адреса - це номер, автоматично призначений для вашого комп'ютера під час доступу до Інтернету, який  може бути використаний для виявлення загальної географічної області Вашого знаходження чи у деяких випадках для виявлення точного місцезнаходження аж до IP-адреси у локальній мережі.
  • Сайти, які ви відвідували до і після відвідування сайту;
  • Сторінки і статті, які ви переглядаєте, і посилання, на які ви натискаєте, в межах сайту.
  • Інформація, зібрана через файли cookie, веб-маяки та інші технології.
  • Інформація про вашу взаємодію з повідомленнями електронної пошти, такими як посилання, які було натиснуто на сайті, а також чи було відкрито або переадресовано повідомлення.
  • Інша стандартна інформація лог-файлу сервера, яка може бути узагальнена по годинам, дням тижня, неділям, кварталам, місяцям, рокам, країнам, веб-браузерам, і т.п.

Багато компаній може використовувати cookie-файли, піксельні теги, локальні спільні об'єкти (іноді їх називають "Flash-куки") та аналогічні технології для автоматичного збирання цієї інформації. 

Файли cookie - це невеликі фрагменти тексту, який передається прямо в браузер з ресурсу, відвіданого користувачем. Після цього у веб-браузері користувача починають автоматично виставлятися рекламні «куки-банери», які можуть набридати. У ЄС згідно Privacy and Electronic Communications Directive з 2002 року зобов`язані попереджати про використання файлів cookies. На жаль у Вікіпедії до цього часу відсутня українська сторінка про цю директиву, хоча є сторінки на англійській, німецькій, французській і російській мовах. 

Pixel tag (піксельні теги) - це дуже маленькі зображення або невеликі фрагменти даних, вбудовані в зображення, також відомі як "веб-маяки", "прозорі gif", - невидимий тег, що поміщається на деяких сторінках сайту для збору статистики про відвідування сторінок і ідентифікації користувача з метою подальшої сегментації аудиторії. Коли користувач отримує доступ до цих сторінок, піксельні теги генерують повідомлення про відвідування. Найчастіше вони працюють в поєднанні з cookies, при відключенні яких піксель тег буде виявляти анонімне відвідування веб-сайту..

Flash cookie (Local Shared Objects, LSO) -  це тип даних, що зберігаються у вигляді файлу на комп'ютері користувача. На даний момент всі версії Flash Player використовують LSO. Зазвичай з настройками за замовчуванням, Flash запитує у користувача дозволу про зберігання локальних файлів на комп'ютері.  Як і звичайні  cookie, рекламодавці або торговці можуть використовувати LSO для цілей обліку і контролю. Flash cookie не можуть бути використані третіми особами на інших сайтах. Якщо користувач позбавляється від cookie сайту, то унікальний ID-cookie буде присвоєно новому файлу, використовуючи дані Flash в якості "резервного копіювання". Користувач може відмовитися від зберігання LSO використовуючи глобальні настройки параметрів зберігання в Setting Manager на офіційному сайті Adobe.

Багато сайтів попереджають про використання файлів cookie та подібних технологій. Ви можете це дозволити або заборонити у Вашому браузері. Однак, якщо Ви вирішите відхилити файли cookie, то можливо, не зможете використовувати певні онлайн-продукти, послуги або функції служб, для прикладу потрібно буде щоразу вводити пароль до облікового запису Google.


Висновки

Подібні до веб-сайтів системи контролю й аналізу і навіть більш точні, почали діяти майже у всіх сферах людського життя. Щоб не попасти у складні ситуації веб-користувачам раджу дотримуватися в Інтернеті традиційних правил моралі, ввічливості. 

Коментарі