Перейти до основного вмісту

Мережево-центрична війна: суть, особливості, розвиток на пострадянському просторі

Необхідно зазначити, що до цього часу багато військовослужбовців, працівників оборонної галузі, постачальників озброєння не знають або мають слабке чи навіть викривлене уявлення про суть мережево-центричних бойових дій (Network-centric warfare), сучасні принципи управління військами армії США на основі C2…C5ISR, які також намагалися взяти за основу для розробки бойових систем в СРСР та продовжують ці спроби в РФ і в Україні. Хто не розуміє цих технологій навіть не розуміє причини своїх програшів у гібридних війнах.

S5ISR piramide
S5ISR у вигляді піраміди. Використане зображення від REDCOM Laboratories, Inc.


Особливості мережево-центричних бойових дій (Network-Centric Warfare, NCW)

Далі подана додаткова інформація про Network-centric warfare (network-centric operations, net-centric warfare) та відповідні принципи управління військами США (C2…C5ISR), які продовжують кілька публікацій студентів на сайті "Система+" у 2012-2013 роках. Ця інформація не повна, проте буде корисною у більшій чи меншій мірі для багатьох спеціалістів, для сучасних реалізаторів і користувачів мережево-центричних систем у воєнній і цивільній сферах.

Концепція мережево-центричної війни Network-centric warfare, точніше мережево-центричних бойових дій започаткована у США у другій половині 1990-х років, коли адмірал William Owens (Вільям Оуенс) акцентував поняття ‘system of systems‘ (“системи систем”), яке тісно зв`язане із system engineering (системною інженерією). 

System of systems, "Система систем" — це набір орієнтованих на завдання або спеціалізованих систем, які об’єднують свої ресурси та можливості для створення нової, більш складної системи, яка пропонує більше функціональних можливостей і продуктивності, ніж просто сума складових систем. Очевидно, що це найбільше відноситься для Збройних Сил.

System engineering, "Системна інженерія" (дещо дезінформуючий радянський переклад "системотехніка") — напрямок науки і техніки, який охоплює проєктування, створення, випробування та експлуатацію складних систем технічного і соціально-технічного характеру. Системна інженерія охоплює і закінчення життєвого циклу техніки. Очевидно, що це цілком відноситься для Збройних Сил країни, тобто до техніки і озброєння.

Адмірал Оуенс описав еволюцію системи розвідувальних датчиків, систем контролю й управління, а також високоточної зброї, що дозволить покращити ситуаційну обізнаність, швидку оцінку цілей та розподілене застосування зброї.

Зазначу, що хронологічно це відбулося після того, як у США сформована для забезпечення переваги у прийнятті рішень концепція hi-tech автоматизації аналітики під назвою: "Business Intelligence" (OLAP, Data Mining, Data Warehouse, ін.) – орієнтовно у 1995 р. 

У 1996 році Об’єднаний комітет начальників штабів випустив документ Joint Vision 2010 (Спільне Бачення 2010), який запровадив військову концепцію Full-Spectrum Dominance (Домінування у Повному Спектрі). Концепція Full Spectrum Dominance описує концепцію, як забезпечити американським збройним силам і їх партнерам домінування у BattleSpace (Просторі Бою) від мирних операцій до прямого застосування військової сили. Це засновано на Decision Superiority (Перевазі Рішень), що заснована на Information Superiority (Інформаційній Перевазі), включає Network-Centric Warfare (мережево-центричні бойові дії) засновані на Глобальній Інформаційній Сітці (Global Information Grid). 


Піраміда домінування у всьому спектрі бойових дій (варіант) відповідно до Joint Vision 2010
Рис.1. Піраміда домінування у всьому спектрі бойових дій (варіант) відповідно до Joint Vision 2010: "Глобальна інформаційна сітка", "Мережево-центричні бойові дії", "Інформаційна перевага", "Перевага у рішеннях", "Домінування у всьому спектрі"


Основними елементами Information Superiority визначені Command and Control (C2), Communications (Military), Computers, Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (C4ISR), Information Operations (IO)

Як зазначено в Army Vision 2010, «Ми повинні мати інформаційну перевагу: здатність збирати, обробляти та поширювати безперебійний потік інформації, одночасно використовуючи або знижуючи здатність противника робити те саме» (Досвід показав, що у цілому ця мета була успішно досягнена на практиці). 

Авторами концепції мережево-центричних бойових дій є Vice-Admiral Cebrowski (Director for Space, Information Warfare, Command and Control (N6)), John J. Garstka (scientific and technical advisor for the Directorate for C4 Systems on the Joint Staff).

Опублікована ними в журналі Proceedings в січні 1998 року стаття Network-Centric Warfare: Its Origin and Future («Мережево-центричні бойові дії: їх походження і майбутнє») стала своєрідним маніфестом нової концепції.

У початковій частині статті автори вказали на перевагу у прибутках бізнес-організацій, які перейшли до мережево-орієнтованих (мережево-центричних) операцій. Це зроблено на прикладі торговельної корпорації  Walmart Inc. (американська багатонаціональна корпорація роздрібної торгівлі, яка управляє мережею гіпермаркетів, універмагів та продуктових магазинів із США із головним офісом у Бентонвіллі, штат Арканзас). Wal-Mart зміг досягти переваги у прибутках, здійснивши перехід до операцій, орієнтованих на мережу, і перетворивши інформаційну перевагу на конкурентну перевагу. Сканери торгових точок — частина сенсорної сітки — збирали інформацію про 90 мільйонів транзакцій, які здійснюються щотижня. Ця інформація передається постачальникам майже в режимі реального часу, щоб вони могли краще контролювати виробництво та розподіл, а також керувати власними ланцюгами постачання.  Крім того, уся інформація про транзакції Wal-Mart зберігається в сховищі даних, де вона аналізується для отримання даних про тенденції (наприклад, сезонні тенденції та тенденції ринкового кошика). Потім це поєднується з інформацією про транзакції в реальному часі, щоб отримати високу локалізовану обізнаність у кожному магазині Wal-Mart. 

Поступово автори статті перейшли до пропозицій щодо мережево-центричних бойових дій у збройних силах США.

NCW стосується поведінки людей і організацій та базується на прийнятті нового способу мислення (“мережево-орієнтоване мислення”) і застосовуванні його до військових операцій.

NCW зосереджується на бойовій силі, яка може бути згенерована за рахунок ефективного зв’язування і мережевої поведінки бойових елементів.

NCW характеризуються здатністю об`єднувати географічно розсіяні сили для створення високого рівня поінформованості у загальному бойовому просторі, що може використовуватися за допомогою самосинхронізації та інших операцій, орієнтованих на мережу – для досягнення замислів командирів.

Зазначимо, що все це стало можливим на основі значного підвищення апаратних і програмних можливостей комп`ютерів і комп`ютерних мереж, накопичення досвіду практичного використання Artificial Intelligence, ін. Можливо також вважати, що однією з найважливіших особливостей NCW, що відрізняє їх від традиційних бойових дій, є створення й використання програмної основи по суті як Багатокористувацької Мережевої Геопросторової Системи Підтримки Прийняття Рішень (Multi Users Network Spatial Decision Support System на основі Business Intelligence (Spatial DSS/BI)). Її основою найчастіше є Data Warehouse (сховище даних), яке містить всю доступну інформацію (“єдину версію..." правди чи неправди) про об’єкти враження противника, про свої сили й засоби, алгоритмічно-програмне забезпечення підтримки розподілу своїх рознесених сил і засобів враження по об’єктам враження противника, тощо. Decision Support System (DSS), їх спеціалізовані засоби Business Intelligence забезпечують Decision Superiority (Перевагу Рішень), як це показано в Піраміді Full Spectrum Dominace (Домінування у Повному Спектрі), див. рис.1.

Аналіз DSS BI group analytics+ показав, що ця насправді складна і велика “система систем” програмного забезпечення NCW має певну аналогію зі структурою системи систем програмного забезпечення для бізнесу, яка визначається в  IDC`s Business Analytics Software Market Taxonomy, яка визначає перелік типового програмного забезпечення для бізнесу й загального аналізу його результатів (Business Intelligence). Див.: Про вивчення у ВНЗ системи аналізу даних на основі IDC`s Business Analytics Software Taxonomy. Проте, система систем програмного забезпечення NCW додатково базується на великій кількості засобів створення, передачі й аналізу відео та зображень різних типів – для підтримки прийняття рішень з властивістю Decision Superiority. 

Тому необхідно розвивати програмні засоби Image Mining (“розкопка даних” у електронних зображеннях), Video Mining (“розкопка даних” у електронних відео), Audio Mining (“розкопка даних” у електронних аудіо, для прикладу в інформації про постріли і вибухи), Text Mining (Opinion Mining, Sentiment Analysis), відповідні засоби OLAP та інші. Відповідна класифікація була зображена мною у 2008 році та передана для розвитку Замовнику як “Flower of mining methods of extracting knowledge of information” (Квітка Mining методів). Це зображення на фотопапері у чорно-білому варіанті було прийнято із розумінням практиком-кібернетиком. 

System Information Mining technology
Рис.2 Діаграма технологій Information Mining-2009. Автор Круковський І.А.


У теперішній час важливою складовою бойового інформаційного поля NCW має бути інформація про ворожі  інформаційно-психологічні операції та протидія їм. Насамперед це відноситься до завчасної підготовки до війни. Прикладом чергової російської геополітичної інформаційно-пропагандистської недолугості є "зелені чоловічки" (в основному це ПВК - приватні військові компанії, по суті підрозділи спецслужб РФ) у Кримському півострові України та "сепаратисти" (в основному це ПВК РФ) у Донбасі України. 

Ймовірно, NCW може використовуватися на частково локальному рівні (від окремого підрозділу і вище, або на театрі бойових дій) – у різних комбінаціях вхідної інформації, тощо. Це складне питання і його детальний розгляд виходить за рамки цієї публікації й простого визначення.

Ймовірно, окремі підсистеми (для підрозділу і вище) апаратного, алгоритмічно-програмного й інформаційного забезпечення для державних силових структур зі сфери РНБОУ повинні розроблятися на основі запропонованої у 2008 році Модульно-Уніфікованої Острівної Інформаційно-Аналітичної Системи з елементами управління віддаленими системами, див. Business Intelligence і Географічні Інформаційні Системи, GEO BI (2010), ЕКСПЕРТНА СИСТЕМА, УЗГОДЖЕНА З BUSINESS INTELLIGENCE 2.0 (2011).

У 2008 році було прийнято, що у "модульно-уніфікованій острівній" "інформаційно-аналітичній системі, яка дозволяє  створення елементів управління", будь-яка кількість модульно-уніфікованих "островів" (підсистем) може функціонувати в автономному режимі або з’єднуватися з головним центром чи між собою у будь-якій комбінації.

Це можливо за рахунок "єдиних модульно уніфікованих моделей даних і знань", які є:

  • "число-лінгвістичні",
  • "кольоро-графічні",
  • забезпечують функції Business Intelligence+, 
  • ін.

Ці моделі даних і знань є основою програмного забезпечення на основі принципів, визначених у Gartner Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics.

Все це це є необхідними аналітичними умовами для інформаційної переваги (information superiority), переваги рішень (decision superiority) – як на визначених індивідуальних ієрархічних рівнях, так і насамперед на рівнях “системи систем”, у повному спектрі домінування (full-spectrum dominance) 

Досвід показав, що головною проблемою в обробці інформації є не велика кількість первинної інформації, а її неузгоджена структура. Адже сучасні засоби Data Mining, Text Mining, Opinion Mining, Sentimertial Analysys, Visual Mining, OLAP, ін. дозволяють обробляти терабайти даних у режимі онлайн для добування з них нетривіальних знань, які забезпечують знаннєву перевагу. Не випадково у 2010 році PCAST офіційно визнало початок big data age, де ці аналітичні засоби стали ключовими програмними засобами для добування нових нетривіальних знань із надвеликих масивів даних (інформаційної руди). 

Необхідно, якщо це можливо, мінімізувати використання складних і великовартісних операцій ETL (Extract, Tranform, Load) – за рахунок початкової структуризації інформації на основі єдиних моделей і знань.

Очевидно, що важливою частиною візуалізації бойового інформаційного поля повинна бути інформація від засобів активної і пасивної радіоелектронної розвідки (РЕР), яка додає важливі виміри до традиційної візуальної інформації. Ймовірно, ця інформація повинна складати ще один шар на електронних географічних бойових картах.

На жаль, деякі дані свідчать, що є складнощі у сприйнятті інформації з радіотехнічного простору непідготовленими командирами і бійцями. Проте, у багатьох випадках об`єктами першочергового інтересу і враження мають бути не бійці, а небезпечні джерела радіовипромінювання. 

Велику і складну інформаційно-розрахункову й аналітичну систему для NCW можна позначити як Big Network Spatial Decision Support System/Business Intelligence – BN SDSS BI, з елементами управління. 

Підсистеми NCW повинні забезпечувати (спрощено):

  • створення і підтримання єдиного робастного (стійкого до пошкоджень як “Термінатор” Шварцнегера) інформаційного-аналітичного управляючого поля на основі цифрових передавально-приймайних і виконавчих пристроїв;
  • широке використання елементів Artificial Intelligence та навіть простих сигналізаторів – для попереднього контролю і попередження операторів-людей про необхідність підвищення контролю над актуальною автоматично виявленою ситуацією (процесом, об`єктом, ін.);
  • динамічне внесення даних про бойові можливості своїх засобів враження – до єдиної геопросторової бази даних;
  • динамічне внесення даних про об`єкти враження – до єдиної геопросторової бази даних;
  • раціональний розподіл сил і засобів враження по об`єктам враження у режимі реального часу чи онлайн – у транзакційній геопросторовій базі даних;
  • оцінка транзакцій враження об`єктів противника, корегування дій;
  • аналіз результатів бойових дій за допомогою засобів Business Intelligence (OLAP, Data Mining, Dashboards, Scorecard, ad-hoc query and reports), вироблення пропозицій щодо покращення їх ефективності, див публікації: “DSS BI 2.0 & big data strategy (оновлено)” (2010 р.); “Business Intelligence, експертні системи та мережевий ергатичний організм” (2011 р.)
  • ін.

Позначення принципів управління військами у США, які доцільно взяти за основу для ЗС Україні

Величезну шкоду Україні завдало приховування або незнання міжнародних термінів, які позначають інформаційні (аналітичні) hi-tech (високі технології). Разом з цим періодично вводяться в дію сумнівні “містечкові” терміни або продовжують застосовуватися старі радянські терміни (які за кілька десятиліть до цього були викривлено скопійовані з англомовних, для прикладу, `Systems engineering` було невірно перекладено в СРСР як "Системотехніка"). На жаль, це дозволяє приховувати відставання від передових розробок, розробляти системи які неконкурентні або суттєво відстають від передових систем євроатлантичного простору.

Концепцію Network-Centric Warfare забезпечують принципи управління військами, які у США і в НАТО позначають абревіатурами-скороченнями і які пройшли шлях розвитку від C2I до С6I і далі, орієнтовно це:

  • C2
  • C2I – Command, Control & Intelligence
  • C2I – Command, Control & Information (A less common usage)
  • C2IS – Command and Control Information Systems
  • C2ISR – C2I plus Surveillance and Reconnaissance
  • C2ISTAR – C2 plus ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance)
  • C3 – Command, Control & Communication (Human activity focus)
  • C3 – Command, Control & Communications (Technology focus)
  • C3 – Consultation, Command, and Control [NATO]
  • C3I – 4 possibilities; the most common is Command, Control, Communications and Intelligence
  • C3ISTAR – C3 plus ISTAR
  • C3ISREW – C2ISR plus Communications plus Electronic Warfare (Technology focus)
  • C4, C4I, C4ISR, C4ISTAR, C4ISREW, C4ISTAREW – plus Computers (Technology focus) or Computing (Human activity focus)
  • C4I2 – Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, and Interoperability
  • C5I – Command, Control, Communications, Computers, Collaboration and Intelligence,
  • C5ISR – Command, Control, Communications, Computers, Cyber, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance,
  • C6ISR – Command, Control, Communications, Computers, Cyber-Defense and Combat Systems and Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance
  • MDC2 – Multi-Domain Command and Control
  • NC2 − Nuclear command and control
  • NC3 − Nuclear command and control and communications

де

  • Command – командування, здійснення повноважень на основі певних знань для досягнення мети;
  • Control – процес перевірки та виправлення діяльності таким чином, щоб мета та завдання командування були виконані;
  • Communications – здатність здійснювати необхідні зв’язки для здійснення ефективного командування тактичними або стратегічними підрозділами;
  • Computers – комп’ютерні системи та сумісність комп’ютерних систем, також включає обробку даних;
  • Collaboration – співпраця,
  • Intelligence – включає збір, а також аналіз та розповсюдження інформації.
  • Surveillance –  це спостереження за поведінкою, багатьма видами діяльності або інформацією з метою збору інформації, впливу, управління чи спрямування. Може включати ведення розвідки людьми (HUMINT) та спостереження на відстані за допомогою електронного обладнання, такого як відеокамери, або перехоплення електронної інформації, наприклад, Інтернет-трафіку, телефонних дзвінків, перехоплення пошти, ін. В майбутньому системи збору інформації зможуть використовувати IoT (інтернет речей) для ідентифікації, спостереження, моніторингу, відстеження розташування
  • Reconnaissance – розвідка-візуальне вивчення противника і місцевості особисто командиром (командувачем) і офіцерами штабів з метою отримання необхідних даних для прийняття рішення або його уточнення. У рекогностуванні беруть участь також командири підлеглих і підтримуючих підрозділів (частин, з’єднань), родів військ, спеціальних військ і служб. Рекогностування проводиться також з метою вивчення районів (рубежів) можливого розташування та розгортання військ, маршрутів їх висунення, виправлення та доповнення топографічних карт.

Зазначимо, що найвищою перспективною формою розвитку концепції мережево-центричних бойових дій та мережево-центричних систем цивільного призначення можливо вважати запропоновану на початку 2000-х років концепцію "Мережевий Ергатичний Організм" (Network Centric Organizm, NEO). Ця концепція розвиває відому з 1970-х років концепцію "ергатичного організму" (Інститут кібернетики АН України, д.т.н. Павлов), доповнює й уточнює концепцію "Мережево-центричних бойових дій". NEO також гарно вписується в  наступну концепцію JADC2 (Joint All-Domain Command and Control, - Об’єднане командування та контроль за всіма доменами). Це концепція, яку Міністерство оборони США розробило для об’єднання датчиків усіх видів збройних сил в єдину мережу на основі штучного інтелекту. Ці домени включають ВПС, Армію, Корпус морської піхоти та ВМС, а також Космічні сили ЗС США.

У Вікіпедії є сторінка United States Army Command, Control, Communication, Computers, Cyber, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance Center, C5ISR Center  (Центр командування, управління, зв’язку, комп’ютерів, кібер, розвідки, спостереження та рекогносцировки армії Сполучених Штатів), який є однією з 10-ти організацій, що входять до складу United States Army Combat Capabilities Development Command (Командування сухопутних військ США з розвитку бойових спроможностей), яке є частиною United States Army Futures Command (AFC) (Командування сухопутних військ США, що спрямоване на технологічне забезпечення модернізації цього виду військ)

Про помилки у визначенні “мережево-центричних війн (бойових дій)”

Складно зрозуміти реальні причини помилок окремих авторів в українському інформаційному полі, що витікають з російських джерел протягом тривалого часу. Простіше визначити помилки в українських (“російсько-українських”) публікаціях про Network-Centric Warfare (NCW).

1. Ймовірно, Network-Centric Warfare (NCW) слід переводити як “мережево-центричні бойові дії”, а не “мережево-центрична війна” (див. Network-centric warfare – WikipediaAmerican Civil War, ін.). Використання у російському та “російсько-українському” перекладах терміну “війна” замість “бойові дії” необгрунтовано розширює зміст дефініції “бойові дії (операції)” та дезінформує читачів. Повномасштабну ефективну війну на основі мережево-центричної концепції у повному обсязі навряд чи можливо реалізувати на сучасному рівні розвитку техніки. Хоча можна наблизитися до неї і використовувати як термін-метафору, див. ізраїльську статтю, де використовується термін `network-centric war` Security & Defense: Israel’s first network-centric war.

2. В українську сторінку Вікіпедії раніше була внесена груба помилка-дезінформація, де вказано, що “мережево-центрична війна — … — війна, орієнтована на досягнення інформаційної переваги …”, ін. Початково українська вікі-сторінка скопійована некомпетентними чи зловмисними (?) авторами з відповідної російської вікі-сторінки яка потім була змінена. Проте, на англомовній вікі-сторінці Network-centric warfare справедливо вказано, що мережево-центричні бойові дії орієнтовані на досягнення перемоги у бойових діях  Інформаційна Перевага забезпечує Перевагу у Прийнятті Рішень які забезпечують перевагу  у Бойових Діях.

4. Величезну шкоду розумінню NCW нанесли окремі статті та організаційні дії “спеціалістів” по ІПсО (інформаційно-психологічним операціям), які певний час назад “авторитетно” ввели дезінформацію, що проведення ІПсО є головним змістом “мережево-центричних війн”.

5. Дезінформацією є теза про те, що першим автором по суті цієї концепції є радянський маршал Огарков, який не має відношення до цієї концепції і не міг мати у силу слабкого розвитку у радянський час мережевих інформаційних технологій і як наслідок, – недостатньої компетенції у цій сфері військових керівників. Не вдаючись у деталі, підтвердженням цього є той факт, що концепція мережево-центричних воєн (бойових дій) не реалізована в ЗС СССР і знаходиться на початковому рівні у ЗС РФ, хоча розвивається. У часи Огаркова відставання СРСР від США у сфері радіоелектроніки складало біля 20-ти років.
Проте, ще в радянський час створені і тепер діють окремі локальні підсистеми та елементи, подібні до елементів мережево-центричних бойових дій. Для прикладу, інтегровані розвідувально-ударні комплекси різного масштабу можливо вважати локальними автономними підсистемами, які у значній мірі готові до включення у мережево-центричні бойові дії.

Найбільш близькою системою до концепції мережево-центричної системи у радянський час була концепція і технологія побудови і використання ОГАС. У своїй книзі «Основы безбумажной информатики», розробник системи, директор Інституту кібернетики України В. М. Глушков дав таке визначення ОГАС:
“В решениях XXIV съезда КПСС ОГАС определена как Общегосударственная автоматизированная система сбора и обработки информации для учёта, планирования и управления… Помимо учёта и текущего управления главной задачей вертикальных связей в ОГАС является обеспечение системы объёмно-календарного территориально-отраслевого планирования во всех звеньях экономики (от Госплана СССР до цеха, участка, а в краткосрочном планировании и до отдельных рабочих мест)… Смысл вертикальных связей в ОГАС в этом аспекте состоит в том, чтобы обеспечить интеграцию локальных программ по всем уровням иерархии территориального управления, вплоть до общесоюзного уровня.” 

Зазначимо, що академік В. М. Глушков та Інститут кібернетики України під його керівництвом були провідними розробниками інформаційно-управляючих систем з елементами штучного інтелекту для ЗС СРСР і входили у число провідних світових брендів у цій сфері. Саме в Інституті кібернетики розроблена концепція "ергатичного організму" і показаний приклад його реалізації  з виконанням складного математичного моделювання для польоту на Марс. В Інститут кібернетики у Києві детально на практиці вивчалися особливості функціонування людино-машинних (ергатичних) космічних підсистем, "наземні космонавти" ергатичних систем нагороджувалися державними нагородами - за участь у ризикованих для життя експериментах. Не випадково після розпаду СРСР в Україну в Інститут кібернетики приїздив один із двох засновників Google - Сергій Брін.

4. Дезінформація, "запущена" в Україну та незадовільне фінансування ЗС України тривалий час блокували розвиток мережево-центричної концепції бойових дій. Часом її несвідомо підтримували висококваліфіковані фахівці з інших сфер, які не мають безпосереднього відношення до розробки інформаційно-аналітичних систем і тому недостатньо розуміють особливості побудови і використання систем підтримки прийняття рішень (DSS - Decision Support System). Відомий анекдотичний випадок, коли викладач із закордонним досвідом викладання, в українському ВНЗ викладав навчальну дисципліну "Системи підтримки прийняття рішень" (СППР), не знаючи, що її англомовна назва DSS - Decision Support System. Дещо подібне стосувалося викладання навчальної дисципліни "Бази даних" ... Стосовно  Business Intelligence, OLAP, Data Mining, ін., то у більшості ВНЗ викладання для студентів (курсантів) про ці концепції і програмні засоби часто було і є заблокованим, або спотвореним. Для прикладу, плагіат і аномально некомпетентні помилки виявлені у підручнику одного з авторитетних ВНЗ по тематиці. На жаль, окремі науково-навчальні чиновники, які блокували розвиток у цій сфері з початку 2000-х років керують навчально-науковими процесами і в теперішній час.

5. Аналіз доступних відкритих публікацій та ознайомлення з експонатами виставок озброєння в Україні показують, що за час відбиття російської гібридної воєнної агресії, окремі підсистеми ЗС України значно підвищили свою спроможність ведення бойових дій на мережево-центричному рівні.

Посилання на статті у Системі+

Концепція мережево-центричної війни (network-centric warfare). Оксентюк Олександр, Котенко Павло, 16/11/2013

Принципи ведення мережево-центричної війни (network-centric warfare). Оксентюк Олександр, Котенко Павло, 17.11.2013

Роль систем зв’язку та автоматизації інформаційно-управлінської роботи у мережево-центричних війнах (оновлені чернетки)

ДОДАТКОВО з сайту АрміяInform:

 У Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут 14-15.11.19 р. пройшла ХІІ науково-практична конференція, про що повідомило видання МО України АрміяInform. Із загальним інформаційним повідомленням про конференцію виступив заступник начальника ВІТІ полковник Романюк В.І., у виступі є важлива інформація про особливості сучасних мережево-центричних війн (точніше, бойових дій).

Заступник начальника військ зв’язку ЗСУ полковник Юрій Плуговий зазначив: Важливо, що на цій конференції зв’язківці різних силових структур можуть не лише продемонструвати власні досягнення, а й обмінятися досвідом з приватними виробниками, що виготовляють продукцію в галузі військового зв’язку й автоматизованих систем управління.

ДОДАТКОВІ ПОСИЛАННЯ

Information TechnologyInformation Superiority, AcqLinks and References:

Updated: 7/20/2017

Можливості застосування концепції мережево-центричних дій у реальних бойових діях з високотехнологічним противником

У теперішній час, організація мережево-центричних бойових дій проти високотехнологічного противника наштовхнеться на високоорганізовану протидію засобами РЕБ. Це приведе до нестійкого управління підрозділами збройних сил України. Ймовірно, що збройні сили України та союзники також будуть застосовувати засоби РЕБ. Неможливо точно передбачити, яким буде негативний синергетичний ефект від застосування засобів РЕБ разом з іншими засобами всіма учасниками війни. 

Тому Концепція NCW повинна чітко визначити порядок бойових дій ЗС України в умовах стійкого пошкодження компонентів C5ISR NCW України. В умовах ядерної війни C5ISR NCW можуть бути в основному знищені, тому Концепція та компетенції військових України повинні передбачати реалізацію елементів NCW для всіх випадків. Не дивлячись на ці недоліки мережево-центричних бойових дій, їм нема альтернативи для перемоги у війні, і тим більше у відносно локальних збройних конфліктах.

Застереження:

Цей сайт та інформація на ньому не є офіційним веб-сайтом Міністерства оборони (ВО), ВПС, ВМС або Армії. Будь-яка інформація, товари, послуги або гіперпосилання, що містяться на цьому веб-сайті, не є будь-яким видом схвалення з боку Міністерства оборони, ВПС, Військово-Морських Сил, ін. Жодна державна підтримка спонсорів не передбачена. Інформація, що міститься на цьому веб-сайті, призначена лише для інформаційних цілей і не призначена як форма вказівки чи поради, і на неї не слід покладатися як на повну остаточну заяву стосовно будь-якої конкретної проблеми. Доступ до інформації та її використання є на ризик користувача. Посилання на сайт обов`язкове.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Недоліки статей Вікіпедії, які варто подолати для підвищення довіри до неї (21.05.23 виправлена дезінформація хакера)

Часто вікі-статті пишуть "всі кому не лінь" під чудернадськими нікнеймами ("легендами прикриття"), а потім правлять також "всі кому не лінь", через який завгодно час. Досвідчені вікі-ігромани у Вікіпедії є авторами кількох сотень чи тисяч вікі-статей та авторами кількох десятків тисяч вікі-правок чужих статей (це не описка), див. ст. Вікіпедія - це "енциклопедія" без довіри?  (гіперпосилання виправлено 20.05.2023 р. після заміни хакером) Найчастіше доповнення вікі-статей здійснюють кластери вікі- ігроманів  з числа вікі-патрульних та вікі-адміністраторів Вікіпедії, які для самореклами і вікі-рейтингу намагаються "відмітися" у максимальній кількості вікі-статей, ін., див. для прикладу:   Вікіпедія: патрульні  (patroller), Вікіпедія: рейтинг .  Є випадки, коли кластери вікі-ігроманів редагували тексти і посилання у статтях більше ніж 8 років, проте жоден з них не помічав елементарні принципові семантичні помилки першого

OSINT (Розвідка відкритих джерел) в екосистемі зв`язаних термінів

OSINT - Open Sourse Intelligence Цей ескіз статті, за винятком інформації про "російсько-українську війну" (гібридну воєнну агресію РФ проти України з 2013 року) початково написаний як фрагмент повної статті про OSINT у січні 2019 року у зв`язку із тим, що її попередній варіант у Вікіпедії базувався на джерелах російського походження, хоча сам термін і технологія мають англомовне походження. Ймовірно, даний текст і  джерела у Вікіпедії буде змінено і викривлено,  як і по багатьом іншим інформаційним hi-tech.  Визначення OSINT, синтезоване на основі англомовних джерел і власних досліджень:  Розвідка відкритих джерел (англ. Open source intelligence, OSINT) — концепція,  методологія і  технологія   добування з відкритих джерел  військової, політичної, економічної та іншої безпекової інформації  і використання її  для підтримки прийняття рішень у сфері національної оборони і безпеки. Добування інформації здійснюється без порушення законодавства. OSINT - це важлива неві

Концепція Ноосфери та мережеві ергатичні організми, мережево-центричні системи і війни, Інтернет речей (уточнено 06.12.19)

Ноосфе́ра (грец. νόος — «розум» і σφαῖρα — «сфера») — сфера розуму; сфера взаємодії суспільства та природи, у межах якої розумна людська діяльність стає визначальним фактором розвитку. У 1944 році сформований Зако́н Ноосфе́ри Верна́дського — положення про перетворення Біосфери, згідно з яким на сучасному рівні розвитку вона неминуче перетворюється в Ноосферу, тобто в сферу, де найважливішу роль в розвитку природи відіграє розум людини.  Як зазначив В.І. Вернадський відповідний термін було введено французьким математиком та філософом Е. Ле Руа разом з його другом Тейяром де Шарденом після їх детального знайомства з вченням Вернадського про біосферу під час його лекцій у Парижі в 1923 р. При цьому Ле Руа визначав ноосферу як сучасну стадію, що її геологічно переживає біосфера. Початок Ноосфери доцільно визначити з того часу, коли розумові дії людей досягли за силою впливу на геосферу і біосферу потужності «геологічної сили» - це явно сталося не пізніше ніж після побудови  Суець