Перейти до основного вмісту

Виключна економічна зона України - використання безпілотників згідно міжнародного права

Карта напрямків російської агресії у Чорному морі і у Азовському морі на фоні виключних (морських) економічних зон

Виключна економічна зона (Exlusive Economic Zone) це морська зона (maritime zones), до 200 морських миль, де прибережна держава має суверенне право на використання природних ресурсів і ведення економічної діяльності - згідно з Конвенцією ООН з морського права [1-6]Визначені також Територіальне море (Territorial sea), Прилегла зона (Contiguous zone), Міжнародні води (International waters), континентальний шельф (Continental shelf), ін. - див. схему нижче.

Schematic map of maritime zones, Wiki.

Якщо між узбережжями держав менше 400 морських миль, то межі ВЕЗ встановлюються як «серединна  лінія» -  у Чорному морі це  приблизно 84 морських милі (~140 км) від узбережжя України до Туреччини. Чорноморський флот ЗС РФ нахабно влаштовує військові морські навчання у ВЕЗ Туреччини, не кажучи про окуповані морські зони України і Грузії. Між Росією і Туреччиною було 17 війн у Чорному морі [7,8].

Карта : виключні економічні зони держав у Чорному і у Азовському морях
Карта: Виключні економічні зони держав у Чорному і у Азовському морях до російської окупації

    Україна просила міжнародну спільноту (ООН, ЄС, НАТО, ін.): а) про підтримку повернення окупованих РФ українських територій;  б) про недопущення поставок елементів озброєння і військової техніки російським окупантам; в) про недопущення переміщення незаконно вивезених ресурсів з України; ін.  Досвід показав, що дієвий  шлях припинення російської окупації і боротьби з іншими порушниками - це використання безпілотних (роботизованих) засобів, для чого доцільно уточнити, ХТО і ЯК повинен їх використовувати, див. далі.

16+ державних  структур України, штатний розклад яких повинен мати підрозділи безпілотних (роботизованих) засобів для припинення окупації та інших порушень Морських зони України згідно UNCLOS

  • Корабельний склад ВМС ЗСУ як носії безпілотних засобів і як безпілотні засоби - в Україні і за кордоном.
  • Морська піхота ЗСУ - в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • Державна прикордонна служба України (Морська охорона) - окремо в Україні і на базах ремонту за кордоном.
  • ВПС ЗСУ окремо - в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • ППО ЗСУ окремо на суші зі сторони моря, у повітрі над морем, на морі і можливо з базуванням під водою подібно до підводних лодок з балістичними ракетами.
  • Сили безпілотних систем ЗСУ - в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • Десантно-штурмові війська ЗС України - окремо в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • Спеціальні підрозділи Сил територіальної оборони ЗС України.
  • Служба безпеки України - в Україні і за кордоном.
  • Служба зовнішньої розвідки України - в Україні і за кордоном.
  • Головне управління розвідки - в ЗСУ і в МОУ, в Україні і за кордоном.
  • Сили спеціальних операцій ЗСУ - в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • Спеціальні підрозділи Національної гвардії України - окремо в Україні і на базах підготовки за кордоном.
  • Судова адміністрація України. 
  • Науково-дослідні й інженерні підрозділи вищих закладів освіти та наукових установ державних "силових" організацій (ЗСУ, ГУР, СБУ, ДПСУ, НГУ, ін.).
  • Науково-дослідні й інженерні підрозділи цивільних державних закладів вищої освіти та наукових установ.
  • Окремі специфічні державні підрозділи Кабінету міністрів України для захисту економічних інтересів держави (частина портових служб з кораблями окремо, ін.).
  • Інші державні структури.
Включення підрозділів безпілотників до штатного розкладу вказаних державних структур: посилить вплив України на порушників і окупантів; прискорить розвиток державних структур на основі hi tech і конкуренції; ускладнить для порушників розгадування того, хто, як, коли і які безпілотники 
буде застосовувати для припинення порушень; унеможливить для порушників знищення безпілотників всіх державних структур; ін. 

21+ принцип використання безпілотних (роботизованих) засобів для звільнення від окупантів й інших порушників Морських зон України згідно UNCLOS

  • Безперервне масоване застосування безпілотників для моніторингу та фізичного, радіоелектронного, оптичного, акустичного активного пливу на окупантів і порушників. Це може досягатися за рахунок застосування різноманітних безпілотників різними державними структурами. 
  • Руйнування безпілотниками наземної інфраструктури, яка підтримує дії окупантів і порушників.
  • Використання безпілотників різної складності і вартості, з різними типами управління (радіо, оптоволоконне, GPS, інерційна навігація). 
  • Використання безпілотників різної потужності для різних цілей, з корисним навантаженням орієнтовно від 2 кг до 10 тон
  • Використання безпілотників  надводного, підводного, повітряного, наземного  базування і застосування.
  • Використання простих і складних елементів штучного інтелекту для автономного і мережевого управління безпілотниками і роями безпілотників.
  • Обов`язкове використання дешевих безпілотників як хибних цілей.
  • Активне використання безпілотних (роботизованих) транспортних кораблів, літаків, гелікоптерів, ракет, підводних човнів з відносно великою дальністю дії для доставки виконавчих  роботизованих засобів з меншою дальністю дії у зону застосування, у тому числі до Далекого сходу, ін.
  • Обладнання існуючих кораблів і катерів ВМС України, а також тих що будуються (корвет типу "Ада" для України у Туреччині, ін.) засобами транспортування  і застосування безпілотників різного типу.
  • Використання безпілотників згідно адаптованих принципів Мереже-центричних бойових дій (Network Centric Warfare) і Мережевих ергатичних (людино-машинних) організмів (Network Ergatic Organism – NEO) з управлінням з будь-якої точки світу. 
  • Людино-центричний підхід до збереження життя свого персоналу.
  • Використання максимального кола державних структур України для транспортування і використання виконавчих роботизованих засобів для припинення діяльності окупантів та інших порушників.
  • Безперервне навчально-практичне та науково-інженерне удосконалення безпілотників.
  • Відродження космічних систем в Україні, запуску у космос з літаків ракет із супутниками Землі для підтримки безпілотників.
  • Наявність засобів спасіння або утилізації своїх безпілотників у випадку несправності. Захист безпілотників від захоплення та несанкціонованого використання. Забезпечення безпеки інформації. 
  • Розглядати судна з відключеними транспордерами (передавачами-відповідачами для ідентифікації) у морських зонах України у Чорному і Азовському морях як судна-порушники і застосовувати безпілотні роботизовані засоби для припинення їх порушень. 
  • Створення резерву безпілотників, захищених від ураження ядерною зброєю і захоплення у разі окупації. Цей резерв повинен забезпечити альтернативну відповідь на погрози ядерною зброєю.
  • Активне залучення бізнесу з України і країн-партнерів для створення, постачання і розвитку безпілотників і їх носіїв для підтримки деокупації України. 
  • Активне висвітлення у соціальних медіа, насамперед,  у відео,- прикладів припинення безпілотниками України незаконних дій окупантів та інших порушників.
  • Недопущення незаконних дій безпілотників України у ВЕЗ та в інших  морських зонах сусідніх Румунії, Болгарії, Туреччини.
  • Досягти того, щоб світова спільнота зрозуміла критичну важливість для всіх деокупації  Виключної економічної зони (Exclusive economic zone - EEZ)  та інших Морських зон України, у тому числі з використанням безпілотних (роботизованих) засобів.
  • Допущення Україною безпілотників країн-партнерів у морські зони України для: 1) припинення дій порушників; 2) недопущення постачання елементів озброєння і військової техніки російським окупантам; 3) недопущення вивозу награбованих цінностей з України; 4) підтримка експорту морем вирощеного Україною урожаю і виготовленої промислової продукції; 5) надання допомоги у добуванні природних ресурсів у ВЕЗ України; ін.
  • Числовий і лінгвістичний аналіз ефективності застосування безпілотників  – за допомогою засобів Business Analytics/Business Intelligence (DSS BI analytics). Контроль за законним використанням безпілотників. 
Перераховані 21+ принципів  підлягають уточненню, розвитку і розширенню для застосування у інших сферах оборони України. 

Орієнтовно у 2010 році разом з Ерою великих даних (Big Data age) [9,10] прийшла  Ера мережевих ергатичних організмів (NEO age, Network Ergatic Orgainism age), що в Україні започатковано у 2008...2011 роках і раніше, з прийняттям відповідних актів реалізації науково-технічних досліджень, ін. 
Для забезпечення розвитку безпілотних (роботизованих систем на основі NEO в Україні необхідно зрозуміти причини затримок у їх створенні і застосуванні.

Щодо причин затримки розробки безпілотних (роботизованих) засобів, які необхідно подолати 


Підготовка і застосування безпілотних засобів для звільнення Виключної (морської) економічної зони і Територіального моря України триває з 2022 рокухоча РФ  захопила морські зони України шляхом війни з 2014 року ("вишки Бойко", ін.). Президенти США Барак Обама (2009-2017 р.р.), Дональд Трамп (2017-2021 р.р.) і Джо Байден (2021-2024 р.р.) та інші керівники не виконали зобов'язання  згідно Будапештського меморандуму, - допустили початок і продовження російської війни проти України.

Розробка і застосування морських безпілотних систем в Україні здійснена із запізненням більше ніж на 15 років після поданих і частково прийнятих у письмовому вигляді конкретних реалістичних пропозицій початкового рівня у 2001...2008 роках і раніше - щодо створення роботизованих засобів чорноморського базування на основі концепції Мережевих ергатичних організмів (NEO, Network Ergatic Organism), ін. Зазначимо, що концепція Ергатичних (людино-машинних) організмів розроблена д.т.н. Павловим в Україні, у Києві, в Інституті кібернетики АН УРСР у 1970 роках - на основі організмічного підходу до розробки автоматичних систем управління.

Головними причинами затримок у створенні і застосуванні безпілотних засобів в Україні були і у деякій мірі є такі: 

  1. Незадовільне державне фінансування - як результат несплати податків бізнесом у результаті різноманітної корумпованості контролюючих органів (податкова служба, митна служба, патрульна поліція, національна поліція, муніципальні інспекції, СБУ, ін.); 
  2. Бюрократія і різноманітна російська агентура в СБУ, в  Укроборонпромі, в РНБОУ, серед воєнних наукових чиновників;  
  3. Складність у сприйнятті hi tech частиною керівників державних структур і відповідного персоналу та їх небажання, недостатня мотивація перебудовувати звичну просту діяльність.
Ці недоліки необхідно припинити шляхом очищення вказаних структур від неефективних працівників, ін.

ДЖЕРЕЛА

  1. United Nations Convention on the Law of the Sea, Wikipedia  
  2. United Nations Convention on the Law of the Sea. Montego Bay, 10 December 1982
  3. ЗАКОН УКРАЇНИ: Про виключну (морську) економічну зону України .
  4. Постанова Кабінету міністрів України: Про затвердження Порядку і умов використання рибних та інших водних живих ресурсів виключної (морської) економічної зони України.
  5. «Морська безпека України». Стислий довідник. (3) Виключна економічна зона та континентальний шельф.
  6. Розблокування українських портів та свобода судноплавства в Чорному морі: політико-дипломатичний вимір ГО Центр глобалістики „Стратегія ХХІ”
  7. Подводные силы Императорского Черноморского флота
  8. Н.И. Беляев. Русско-турецкая война 1877-1878 гг. Редактор полковник Панков Д. В. Художник Иванов Б. С. Технический редактор Кузьмин И. Ф. Корректор Горелик Ф. М. Сдано в набор 27.08.56 г. Подписано к печати 26.11.56 г.
  9. PCAST (President’s Council of Advisors on Science and Technology). Report to the President And Congress «Designing a Digital Future: Federally Funded Research and Development in Networking and Information Technology». December 16, 2010.
  10. DSS BI consult+. Business Intelligence, експертні системи та Мережевий ергатичний організм у Мереже-центричній системі.
  11. Розвиток для перемоги. Погляди Командування ВМС до відновлення українського флоту (2018 р.). Чому відсутні безпілотники?

Див. також:

1. Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування правоохоронними органами безпілотних повітряних суден та протидії їх незаконному використанню”:   

  • у Повітряному кодексі України
  • у Законі України “Про державний кордон України”, 
  • у Законі України “Про Службу безпеки України”, 
  • у Законі України “Про особливості забезпечення громадського порядку та громадської безпеки у зв’язку з підготовкою та проведенням футбольних матчів”, 
  • у Законі України “Про Національну гвардію України”, 
  • у Законі України “Про Національну поліцію”.

2. Методичні рекомендації “ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ БЕЗПІЛОТНИХ ЛІТАЛЬНИХ АПАРАТІВ ОРГАНАМИ ТА ПІДРОЗДІЛАМИ ПОЛІЦІЇ” (підготовлене Управлінням авіації та поліції на воді, Національною академією внутрішніх справ)

3. Див. також: деякі статті з Закону  "Про виключну (морську) економічну зону України" 23.03.2023:

Стаття 19. Право на переслідування

За наявності достатніх підстав вважати, що яке-небудь іноземне судно порушило вимоги цього Закону або інших відповідних законодавчих актів України і при цьому намагається зникнути, право на переслідування з метою затримання судна і подальшого притягнення порушника до відповідальності здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Переслідування має розпочинатися у момент перебування судна-порушника або однієї з його шлюпок у межах виключної (морської) економічної зони України після сигналу "зупинитися" і припинятись, як тільки переслідуване судно увійде у територіальні води своєї країни або будь-якої третьої держави.

Стаття 20. Припинення правопорушень і затримання порушників законодавства про виключну (морську) економічну зону України

Проти суден, що порушують законодавство України про її виключну (морську) економічну зону, у відповідь на застосування ними сили, а також в інших виняткових випадках вживаються зумовлені обставинами заходи, необхідні для припинення порушення та затримання порушників, у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У разі арешту або затримання іноземного судна відповідні компетентні органи негайно повідомляють державу прапора про вжиті заходи і про застосовані санкції. Затримане судно і його екіпаж негайно звільняються після внесення забезпечення в розумному розмірі.

Стаття 21. Відповідальність за порушення законодавства про виключну (морську) економічну зону України

Громадяни України, іноземці та особи без громадянства за порушення законодавства про виключну (морську) економічну зону України несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законодавчими актами України.

Юридичні особи за порушення законодавства про виключну (морську) економічну зону України несуть відповідальність, встановлену статтями 22-26 цього Закону.

Притягнення порушників до відповідальності згідно з цим Законом не звільняє їх від обов'язку відшкодувати відповідно до чинного законодавства України шкоду, завдану внаслідок порушення живим чи іншим ресурсам виключної (морської) економічної зони України.

Стаття 22. Незаконна промислова діяльність

Незаконна розвідка чи розробка природних ресурсів виключної (морської) економічної зони України, а так само створення штучних островів, будівництво установок і споруд, встановлення навколо них зон безпеки без дозволу спеціально уповноваженого органу України -

тягне за собою накладення штрафу від чотирьохсот сорока до тисячі чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або конфіскацію засобів і знарядь, із застосуванням яких вчинено порушення.

Ті ж дії, якщо вони вчинені повторно протягом року або призвели до аварії, загибелі суден, втрати майна чи значного забруднення морського середовища, -

тягнуть за собою накладення штрафу від тисячі чотирьохсот до чотирьох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією засобів і знарядь, із застосуванням яких вчинено порушення, або без такої.

...

Стаття 31-1. Посилення охорони суверенних прав України у виключній (морській) економічній зоні

У разі реальної загрози перешкоджання здійсненню Україною суверенних прав у її виключній (морській) економічній зоні з боку іноземної держави або групи держав для вжиття невідкладних заходів або для посилення спроможностей Державної прикордонної служби України щодо стабілізації та нормалізації обстановки у виключній (морській) економічній зоні України, запобігання виникненню кризових ситуацій воєнного характеру, нейтралізації та ліквідації реальної загрози здійснення збройних та інших провокацій можуть залучатися військові частини і підрозділи Збройних Сил України ... (ЗМІНИТИ)

...


Коментарі

Krukovsky каже…
Виключна морська економічна зона України займає досить велику площу, у порівнянні з іншими відповідними зонами чорноморських країн, майже вся вона має невеликі глибини, тобто її дном є континентальний шельф з глибинами до 200 метрів, лише в центральній і східній частині глибини можуть заходити за відмітку 2000 метрів. Через відносну неглибокість вод зони тут майже немає сірководню, органічний світ тут досить різноманітний, є багато риби. Акваторію населяють: кілька чорноморська, медуза, білуга чорноморська, дельфін, тригла або морський півень, камбала-калкан, бичок, кефаль, лосось чорноморський, краби, рапани, хамса, зостера, червоні водорості та ін. Крім того тут, за оцінками експертів, можуть бути величезні поклади нафти та газу, деякі родовища вже розвідані та експлуатуються. Більша частина регіону входить до Причорноморсько-Кримської нафтогазоносної провінції.

Запаси природного газу на Чорноморському шельфі у Виключній морській економічній зоні України становлять близько 50 млрд м.куб..
Krukovsky каже…
Цей коментар - це відповідь одному з керівних чиновників Міністерства юстиції України, який не має уяви про функції Міністерства юстиції США (передова демократична країна, звідки весь світ скопіював посаду Президента, ін.). Міністерство юстиції Сполучених Штатів (англ. United States Department of Justice, Justice Department) — департамент федерального уряду США, призначений для забезпечення виконання законів і здійснення правосуддя. Еквівалент міністерств внутрішніх справ і юстиції, а також прокуратури в інших країнах. Очолюється Генеральним прокурором США. Чому в Україні діє пострадянська модель?
Krukovsky каже…
Автор видалив цей коментар.
Krukovsky каже…
Тут дане гіперпосилання і цитата з Методичних рекомендацій “ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ БЕЗПІЛОТНИХ ЛІТАЛЬНИХ АПАРАТІВ ОРГАНАМИ ТА ПІДРОЗДІЛАМИ ПОЛІЦІЇ” (підготовлене Управлінням авіації та поліції на воді, Національною академією внутрішніх справ). Це високоякісне грунтовне видання, але додатково до викладеного необхідно передбачити удосконалення Закону України «Про прилеглу зону України» та підзаконних актів (керівні документи КМ України, ін.). У них необхідно урахувати застосування безпілотних засобів, у тому числі у воєнний і післявоєнний час – для деокупації “Територіального моря” і “Виключної (морської) економічної зони України” і припинення інших порушень. Необхідно передбачити застосування надводних, підводних, повітряних і космічних засобів моніторингу і активної дії для припинення порушень – див. у тексті публікації “Принципи застосування безпілотних засобів (21+) для звільнення Виключної економічної зони України від порушників”.
https://www.naiau.kiev.ua/files/naukova-diyalnist/naukovi-laborator/lab_nni2/2023/metod_bpla.pdf.
Цитата з Методичних рекомендацій:
… основна перспектива практичного використання БпЛА правоохоронними органами під час виконання різноманітних завдань, що полягають у:
– охороні громадського порядку, публічної безпеки та безпеки дорожнього
руху;
– виявленні, припиненні та протидії адміністративним та кримінальним
правопорушенням;
– припиненні терористичної чи розвідувальної діяльності, діяльності
незаконних воєнізованих або збройних формувань,
колабораціонізму1
,терористичних організацій, організованих груп та злочинних
організацій;
– здійсненні прикордонного контролю та захисту територіальної цілісності та
суверенітету держави;
– запобіганні нещасним випадкам, гасінні пожеж, рятуванні людей та
надаванні допомоги з ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійних лих;
– попередженні та протидії злочинам проти довкілля;
– охороні, захисті та забезпеченні прав, свобод і законних інтересів громадян,
суспільства та держави від протиправних посягань…
Krukovsky каже…
Необхідно значно удосконалити "Стратегію морської безпеки України" започатковану 17.07.24 затверджену Президентом України В. Зеленським і подану керівником офісу Президента України А. Єрмаком
Krukovsky каже…
21.12.2024 в Керченском проливе судно с моряками из Сирии подало сигнал бедствия (продуктов нет, воды питьевой тоже, а в последний раз зарплату работодатель выплачивал в августе). Судно GAM EXPRESS в течение 2017-2019 годов незаконно заходило в порты оккупированного Крыма под названиями Lady Eman, Narsis и Haje Amira и под флагами Танзании, Того и Ливана https://www.blackseanews.net/read/225603
Krukovsky каже…
Ось приклади російського грабування і перепродажу за кордон українських ресурсів за допомогою румунських і турецьких (м. Самсун) компаній і незаконного використання українських морських зон. Для припинення порушень Україна повинна негайно і активно застосувати безпілотні (роботизовані, безекіпажні) засоби.
Судно GAM EXPRESS було в порту окупованої Феодосії 18 грудня 2023 року, 20 грудня 2023 року, 26 грудня 2023 року, 28 грудня 2023 року, 1 січня 2024 року, 5 січня 2024 року та 7 січня 2024 року. Судно оформлене на румунську компанію MGA SHIPPING CO. Комерційний та безпековий менеджмент судна здійснює ще одна румунська компанія AGM EXPRESS CO. 10 січня 2024 року на партію насіння соняшника на судні GAM EXPRESS було оформлено фітосанітарний сертифікат, підписаний відповідальною посадовою особою Феодосійського митного посту Глазкрицькою (Степаненко) Ольгою Іванівною. Обсяг партії насіння соняшника на судні GAM EXPRESS — 2850,95 T. Ця партія соняшника оформлена для прибуття у турецький порт Самсун. Експортер, вказаний у фітосертифікаті - AGROGROUP LLC, зареєстрована у Ленінградській області Росії, а отрумувач — зареєстрована в Туреччині компанія VTC TARIM URUNLERI GIDA SAN VE TIC LTD STI. На кожну партію насіння соняшника, які прибували в окуповану Феодосію автотранспортом, були оформлені карантинні сертифікати. У першому, який був оформлений 20 грудня 2023 року на партію насіння соняшника обсягом 32,42 т, сказано, що вантаж походить з смт Куйбишеве Запорізької області, відправник вантажу — російський "государственный зерновой оператор". Ще один сертифікат оформлений 26 грудня 2023 року на 24,28 т насіння соняшника, вантаж походить з села Запоріжжя Пологівського району Запорізької області. Відправник — той самий російський "государственный зерновой оператор". ДЖЕРЕЛО: https://www.blackseanews.net/read/212991

Популярні дописи з цього блогу

OSINT (Розвідка відкритих джерел) в екосистемі зв`язаних термінів

OSINT - Open Sourse Intelligence Цей ескіз статті, за винятком інформації про "російсько-українську війну" (гібридну воєнну агресію РФ проти України з 2013 року) початково написаний як фрагмент повної статті про OSINT у січні 2019 року у зв`язку із тим, що раніше створена сторінка про OSINT у Вікіпедії базувалася на джерелах російського походження, хоча сам термін і технологія мають англомовне походження. Ймовірно, даний текст і  джерела у Вікіпедії буде змінено і викривлено,  як і по багатьом іншим інформаційним hi-tech.  Далі визначення OSINT, синтезоване на основі англомовних джерел і власних досліджень:  Розвідка відкритих джерел (англ. Open source intelligence, OSINT) — концепція,  методологія і  технологія   добування з відкритих джерел  військової, політичної, економічної та іншої безпекової інформації  і використання її  для підтримки прийняття рішень у сфері національної оборони і безпеки. Добування інформації здійсню...

Принципи ведення мережево-центричної війни (network-centric warfare)

У 2012...2013 роках на сайті студентських навчально-наукових публікацій  "Система+" були викладені одні з піонерських в Україні статей про особливості концепції Network Centric Warfare ("Мережево-центричні бойові дії" або неточно "Мережево-центрична війна") -    на основі  Joint Vision 2020 ("Спільне Бачення 2020"  та інших англомовних (в основному США) публікацій, які були опрацьовані раніше автором цієї статті. У Системі+  також активно обговорювалися на навчально-наукових семінарах особливості застосування цивільних додатків концепції Network Centric System (Мережево-центричних систем управління) у цивільних системах управління, для прикладу: мережецентричні операційні системи; мережецентричні міжнародні торговельні,  фінансові і виробничі мережі; мережецентрична система  управління залізничним рухом в РФ; ін. Не дивлячись на вказане, аналіз українських публікацій у цей час показує, що тема  Network Centric Wa...